
PRVA GODINA NOVOG 
ZAKONA O 
ELEKTRONSKIM 
MEDIJIMA

ANALIZA SADRŽAJA TELEVIZIJA S 

NACIONALNOM POKRIVENOŠĆU I RADA 

REM-A



PRVA GODINA 
NOVOG ZAKONA 
O ELEKTRONSKIM 

MEDIJIMA 
Analiza sadržaja televizija s nacionalnom 

pokrivenošću i rada REM-a 



  

 

 

Izdavač: 
Slavko Ćuruvija fondacija 
 
Dizajn i prelom: 
Petar Pavlović 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ova publikacija izrađena je uz podršku regionalnog projekta SMART 
Balkans – Civilno društvo za povezan Zapadni Balkan, kojeg 
implementiraju Centar za promociju civilnog društva (CPCD), Center 
for Research and Policy Making (CRPM) i Institute for Democracy 
and Mediation (IDM) a finansijski podržava Ministarstvo spoljnih 
poslova Kraljevine Norveške. Sadržaj ove publikacije je isključiva 
odgovornost SĆF i ne odražava nužno stavove Kraljevine Norveške, 
niti stavove organizacija koje sprovode projekat. 

 
 
 
 
 
 
 
 
Beograd, decembar 2024. godine



 SADRŽAJ 

SADRŽAJ.....................................................................................................................................................3 
Uvod ........................................................................................................................................................... 4 
1. Metodologija ....................................................................................................................................... 6 
2. Sažetak ................................................................................................................................................... 7 
3. Propagandna matrica ......................................................................................................................... 8 
4. Monitoring centralnih vesti na četiri komercijalne TV sa nacionalnim pokrivanjem ............ 9 

4.1. Zbirna ocena centralnih vesti u periodu  25. mart-12. maj 2024. ..................................... 9 
4.2. Sličnost uređivačkog koncepta i izbora tema i vesti ........................................................... 11 
4.3. Strategije propagande .............................................................................................................. 13 
4.4. Preusmeravanje pažnje, buđenje emocija i  stvaranje neprijatelja .................................. 15 
4.5. Korišćenje nacionalno osetljivih tema za podizanje rejtinga predsednika i 

iskonstruisane napade na opoziciju ...................................................................................... 16 
4.5.1. Kosovo .............................................................................................................................. 16 
4.5.2. Prijem Kosova u Savet Evrope i usvajanje Rezolucije o Srebrenici ....................... 17 
4.5.3. NATO bombardovanje SRJ 1999. ................................................................................ 19 

4.6. Uznemirujući snimci u vestima .............................................................................................. 20 
4.7. Kršenje pretpostavke nevinosti i obaveze o zaštiti podataka o ličnosti ........................ 20 

5. Monitoring jutarnjeg programa komercijalnih  TV sa nacionalnim pokrivanjem ................. 21 
5.1. Zbirna ocena jutarnjeg programa u periodu  13. maj-25. oktobar 2024. ...................... 21 
5.2. Strategije manipulacije ............................................................................................................ 22 

5.2.1. Veličanje vođe i stvaranje neprijatelja ....................................................................... 22 
5.2.2. Buđenje emocija i kreiranje straha ............................................................................. 24 
5.2.3. Plasiranje neistina, dezinformacija i selektivnih informacija ................................. 26 

5.3. Voditelji i novinari u funkciji propagande ............................................................................27 
5.4. Pregled štampe – redovna rubrika u jutarnjem programu .............................................. 28 
5.5. Napadi na novinare i medije .................................................................................................. 29 

6. Prekršaji u programima televizija sa nacionalnom pokrivenošću i postupanje REM-a ...... 33 
7. Preporuke ........................................................................................................................................... 38 



 Uvod 

Novi medijski zakoni, Zakon o elektronskim medijima (ZEM) i Zakon o javnom 
informisanju i medijima (ZJIM) stupili su na snagu 4. novembra 2023. godine. 

Cilj izmena ovih zakona bilo je usklađivanje sa Medijskom strategijom 2020-
2025, koja je ponudila rešenja za poboljšanje medijskog pravnog okvira kako bi se 
obezbedilo unapređenje javnog informisanja i garantovala sloboda izražavanja, 
medijski pluralizam, bezbednost novinara, razvijeno medijsko tržište i institucije 
sposobne za primenu regulative.1 

Iz javnog medijskog prostora u Srbiji više od deceniju izostaje istinito 
informisanje i medijski pluralizam, a dominira propagandno izveštavanje, 
plasiranje dezinformacija i govora mržnje. Ključnu ulogu u širenju propagandnog 
narativa u segmentu elektronskih medija, pored komercijalnih televizija sa 
nacionalnim pokrivanjem ima Regulatorno telo za elektronske medije (REM), koje 
sistematski ignoriše svoju obavezu da reguliše, nadzire i sankcioniše elektronske 
medije, što je ostavilo teške posledice na kvalitet programskih sadržaja i javnog 
informisanja, a samim tim i na celokupni javni medijski prostor u Srbiji. Umesto da, 
poštujući princip nezavisnosti u svom radu, bude garant  slobodnog i objektivnog 
informisanja koje se rukovodi interesima građana, REM kontinuirano štiti 
zloupotrebu medijskog prostora i kršenje ljudskih prava, te je ključni uzrok izuzetno 
nepovoljne medijske situacije u Srbiji.  

Rad na tekstu novog Zakona o elektronskim medijima protekao je uz dosta 
neizvesnosti i nervoze zbog kratkih rokova za izradu zakona i za javnu raspravu, 
brojnih pokušaja da se u zakon unesu odredbe suprotne duhu Medijske strategije, 
ali i uz velika očekivanja medijske zajednice zainteresovane za stvaranje uslova 
koji bi obezbedili profesionalan rad elektronskih medija i Regulatornog tela za 
elektronske medije.  

U novi ZEM uneta su neka dobra rešenja kao što je izmena u sastavu 
ovlašćenih predlagača za članove Saveta REM-a, iz kojeg su izbačeni skupštinski 
odbori; pooštreni su kriterijumi ko može da bude član Saveta REM-a; prvi put je u 
zakon uvedena odredba da se sadržaji štetni za mlađe od 12 godina smeju 
emitovati tek posle 21 časa2. Takođe, proširen je opseg kaznenih odredbi za 
pružaoce medijskih usluga koje predviđaju prekršajnu odgovornost, i na osnovu 
kojih REM može pred sudom da pokrene zahtev za pokretanje postupka. 

 
1  Strategija razvoja sistema javnog informisanja u Republici Srbiji za period 2020-2025, str. 

46, 2018. https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_-
cyr.pdf  

2  U ranijim verzijama zakona programi koji nisu prigodni za mlađe od 12 godina mogli su da 
se emituju tokom celog dana. 

https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf
https://www.media.srbija.gov.rs/medsrp/dokumenti/medijska_strategija210_cyr.pdf


[5] 

U zakon je uneta odredba (član 126) da tadašnji saziv Saveta REM-a ostaje 
na toj funkciji još godinu dana po stupanju novog zakona, tj. do 4. novembra 2024. 
godine, do kada je trebalo da bude završen postupak izbora novih članova Saveta 
REM-a. Ovakva odredba je bila rezultat kompromisa između predstavnika Vlade 
Srbije, predstavnika međunarodne zajednice i predstavnika novinarskih i medijskih 
udruženja i koalicija. Da bi novi saziv Saveta REM-a bio izabran do 4. novembra 
2024. bilo je potrebno da skupštinski Odbor za kulturu i informisanje raspiše javni 
poziv najranije 4. maja, a najkasnije 4. avgusta 2024. godine. Međutim, skupštinski 
Odbor to nije uradio u predviđenom roku. Sa ciljem da stari saziv Saveta REM-a 
nastavi sa radom i posle 4. novembra, članovi Saveta REM-a su 4. juna zatražili od 
Ustavnog suda Srbije da oceni ustavnost odredbe zakona po kojoj im mandat 
prestaje godinu dana po donošenju novog zakona, kao i da obustavi izvršenje te 
odredbe zakona. Ustavni sud je pokrenuo predmet po ovoj inicijativi i postupak je 
u toku. Kada im je, u skladu sa novim Zakonom o elektronskim medijima, 4. 
novembra 2024. istekao mandat, članovi Saveta REM-a su obustavili dalji rad, a s 
obzirom na to da novi saziv nije izabran, javni prostor elektronskih medija u Srbiji 
ostao je u regulatornom vakuumu. Odbor za kulturu i informisanje Narodne 
skupštine Republike Srbije doneo je 25. novembra Odluku o pokretanju postupka 
za predlaganje kandidata za izbor članova REM-a, dok je javni poziv za 
predlaganje kandidata objavljen u „Službenom glasniku RS”, 29. novembra 2024. 

Godinu dana od stupanja na snagu novog ZEM-a, izvesno je da novi zakon 
nije doneo nikakvo poboljšanje u funkcionisanju elektronskih medija i 
Regulatornog tela za elektronske medije. Nova zakonska rešenja koja bi mogla da 
donesu boljitak u sferi elektronskih medija se ne primenjuju. Nastavljena je 
uobičajena praksa medija da krše zakonske odredbe i profesionalne norme, kao i 
REM-a da ne reguliše rad elektronskih medija. 

REM je nastavio da ćuti na svakodnevno kršenje zakona od strane pružalaca 
medijskih usluga, uključujući i na prekršaje tokom predizborne kampanje za 
parlamentarne (17. decembar 2023), i za lokalne i beogradske izbore (2. jun 2024). 
Savet REM-a do danas nije objavio rezultate monitoringa o izveštavanju 
komercijalnih televizija (TV Pink, TV Hepi, TV Prva, TV B92) tokom predizborne 
kampanje za decembarske parlamentarne izbore, kao ni monitoring o izveštavanju 
medija tokom lokalnih izbora u junu 2024. godine. Ovakva praksa je nastavak 
ranije prakse REM-a iz perioda 2016-2018, kada je ovo telo odbijalo da objavljuje 
izveštaje o radu medija tokom predizborne kampanje, dok je 2017. u vreme 
kampanje za predsedničke izbore i tokom lokalnih izbora 2018. odbilo  i da vrši 
monitoring izveštavanja medija. REM je nastavio i sa netransparentnim 
postupanjem kada su u pitanju prijave fizičkih i pravnih lica na medijske sadržaje, 
tj. sa praksom nepostupanja ili odbacivanja ovih pritužbi bez obrazloženja. U maju 
2024. REM je iz svog Pravilnika uklonio odredbu koja je obavezivala televizije sa 
nacionalnim pokrivanjem da od ukupnog vremena emitovanja imaju najmanje 20 
odsto kvalitetnog programa (naučni, obrazovni, dokumentarni, dečji, ili programi 



[6] 

iz kulture), čime je praktično zaštitio četiri komercijalne televizije sa nacionalnim 
pokrivanjem koje su stalno kršile ovu obavezu.   

Zahvaljujući zaštiti planski umrtvljenog REM-a, radio i TV stanice koje su 
godinama u funkciji propagandnih aktivnosti vladajuće stranke, nastavile su sa 
plasiranjem jednostranih i neistinitih informacija, manipulacija, sa nepoštovanjem 
standarda medijskog pluralizma, ljudskih prava i ljudskog dostojanstva, ali i sa 
plasiranjem govora mržnje i kampanjama protiv oponenata aktuelne vlasti.   

1. Metodologija  

Od 25. marta do 25. oktobra 2024. godine monitoring tim Slavko Ćuruvija 
fondacije pratio je izveštavanje četiri televizije sa nacionalnim pokrivanjem – TV 
Pink, TV Hepi, TV Prva i TV B92, i to centralne vesti i segmente jutarnjeg programa. 
Centralne vesti su praćene od 25. marta do 12. maja, dok su segmenti jutarnjeg 
programa ovih televizija monitorisani od 13. maja do kraja monitoringa. TV B92 ne 
emituje jutarnji program, radnim danima je na ovoj televiziji praćena dijaloška 
emisija „Fokus“ (voditelj i gost koji komentariše aktuelne političke teme), a 
nedeljom emisija „Osvrt“ koja donosi pregled najvažnijih događaja tokom nedelje 
koji se komentarišu sa gostom u studiju.  

Glavni fokus monitoringa bio je usmeren na utvrđivanje u kojoj meri televizije 
sa nacionalnim pokrivanjem u svojim informativnim programima (centralnim 
vestima i jutarnjem programu) izveštavaju u skladu sa zakonskim obavezama i 
profesionalnim standardima. Sa tim ciljem, u programskim sadržajima ovih 
televizija, praćene su teme priloga ili emisija, glavni akteri, zatim ton izveštavanja, 
kao i učinjeni prekršaji. Posebno je praćeno da li televizije ispunjavaju odredbe 
zakonskih i podzakonskih akata koje se odnose na opšte obaveze medija (ZEM čl. 
61 i REM-ov Pravilnik o zaštiti ljudskih prava, čl. 4-10), na poštovanje medijskog 
pluralizma (ZJIM čl. 6, ZEM čl. 31 i 61), ljudskih prava i dostojanstva ličnosti (ZEM čl. 
70 i REM-ov Pravilnik o zaštiti ljudskih prava), na zabranu govora mržnje (ZEM čl. 
71), na poštovanje prava druge strane na odgovor (Zakon o javnom informisanju i 
medijima, član 94 i REM-ov Pravilnik o zaštiti ljudskih prava, član 8), na obaveze 
tokom izborne kampanje (ZEM, član 62) i na zabranu objavljivanja pojedinih 
sadržaja (ZEM, član 72). 

Takođe, izvršen je pregled svih zapisnika dostupnih na internet strani REM-a 
sa sednica koje je ovo telo održalo od stupanja na snagu novih medijskih zakona, 
od 4.11. 2023. do 28.10.2024, kako bi se utvrdilo da li je i na koji način je REM 
postupao po prekršajima koji su uočeni monitoringom i kakvo je generalno 
postupanje REM-a. 



[7] 

2. Sažetak 

Četiri komercijalne televizije sa nacionalnim pokrivanjem (TV Pink, TV B92, TV 
Prva, TV Hepi) u svojim informativnim emisijama svakodnevno krše osnovne 
zakonske i profesionalne obaveze i isključivo služe propagandnim ciljevima 
aktuelnog režima, potvrđuje višemesečni monitoring Slavko Ćuruvija fondacije 
(SĆF). 

Veličanje vođe i partije, blaćenje kritičara vlasti i stvaranje neprijatelja, 
cenzura i manipulacija informacijama, preusmeravanje pažnje i buđenje emocija, 
podsticanje gluposti i neznanja su najčešće strategije manipulacije koje ove 
televizije koriste u okviru svoje propagandne matrice. 

U informativnim emisijama ove četiri televizije svakodnevno se grubo krše 
zakonske obaveze koje nalažu da se izveštava „slobodno, istinito, objektivno, 
potpuno i blagovremeno”, da se poštuje pravilo druge strane i standard medijskog 
pluralizma koji se tiče zastupljenosti raznovrsnih mišljenja i postojanja društvenog 
dijaloga. U programima je prisutan govor mržnje, nepoštovanje ljudskih prava i 
dostojanstva ličnosti, a zastupljene su i kampanje blaćenja. 

U informativnim programima ovih televizija u potpunosti izostaje kritički ton 
prema aktuelnom režimu o kome se govori isključivo pozitivno. Centralna figura je 
predsednik Srbije Aleksandar Vučić, koji je predstavljen kao zaštitnik i spasilac 
Srbije, oko čije politike treba svi da se okupe. Ovaj pozitivni ton često prerasta u 
veličanje, pa i obožavanje Vučića i njegove politike. U potpunosti izostaju kritička 
mišljenja usmerena na politiku i učinak aktuelnih vlasti, kao i razmena raznovrsnih 
mišljenja o aktuelnim društveno-političkim pitanjima i temama od značaja za 
javnost. Gosti u informativnim emisijama su isključivo predstavnici vlasti i stranaka 
na vlasti ili javne ličnosti koje otvoreno podržavaju aktuelni režim. U studio se 
nikada ne pozivaju predstavnici kritičke intelektualne javnosti ili opozicije, a o 
njihovim stavovima se u programima ovih televizija može čuti jedino posredno, i 
to kroz negativne, a često uvredljive i pogrdne komentare koje iznose podobni 
gosti, ali i voditelji i novinari. 

S obzirom na to da je ovakav model informisanja javnosti zastupljen 
svakodnevno godinama unazad, može se reći da su ove televizije odgovorne za 
sprovođenje planske, sistematske i perfidne propagande koja u potpunosti 
iskrivljuje percepciju javnosti o delovanju i učinku političkih aktera i o stvarnom 
društveno-političkom i ekonomskom stanju u Srbiji, što je sve ostavilo i ostavlja 
dalekosežne i teške posledice na čitavo društvo i državu.  

U isto vreme, Regulatorno telo za elektronske medije takođe planski i 
sistematski odbija da vrši svoje nadležnosti koje se najkraće mogu svesti na 
obavezu da reguliše, nadzire i sankcioniše pružaoce medijskih usluga, uključujući 
obavezu da postupa po prijavama fizičkih i pravnih lica, a u vezi sa programima 



[8] 

elektronskih medija.3 Zanemarivanjem ispunjavanja svojih nadležnosti REM 
obezbeđuje uslove za zloupotrebu medijskog prostora od strane elektronskih 
medija, te predstavlja ključni uzrok teške medijske situacije u Srbiji, a posredno i 
uzrok teške društvene i političke krize u kojoj se Srbija godinama nalazi.   

3. Propagandna matrica 

Osnova propagandne matrice je jednostavna – u informativnim programima 
se plasiraju samo informacije koje idu u korist aktuelnoj vlasti i jačaju podršku 
aktuelnom predsedniku i njegovoj politici, a koje najšira javnost treba da usvoji kao 
jedinu istinu. Ta „istina” se ponavlja unedogled, i to kako od strane predstavnika 
vlasti i vladajućih partija, tako i od male probrane grupe „stručnjaka i nezavisnih 
intelektualaca” koji se smenjuju u programima ove četiri televizije. S druge strane, 
u programima ovih medija ciljano izostaju istinite, potpune i raznovrsne 
informacije, kao i kritička mišljenja i društveni dijalog. Javne ličnosti i predstavnici 
opozicije koji kritikuju poteze vlasti i predsednika Srbije se sistematski napadaju i 
blate, te se od njih stvaraju neprijatelji naroda i države.  

Stalno pronalaženje i stvaranje neprijatelja za koje se tvrdi da žele da naude 
predsedniku, njegovoj politici, pa samim tim i Srbiji (stavlja se znak jednakosti 
između predsednika i Srbije), služi kao efikasan pojačivač osnovne propagandne 
matrice, a u isto vreme služi kao kohezivni faktor za pozive na nacionalno 
okupljanje oko politike vladajućeg režima.  

Sa komercijalnih nacionalnih televizija javnosti se konstantno sugeriše da 
građane Srbije, od brojnih neprijatelja koji hoće da naude Srbiji, može zaštititi samo 
aktuelni predsednik koji jedini radi u interesu svog naroda i suprotstavlja se stalnim 
pokušajima destabilizacije, te da je zato neophodno da ga svi podrže. Samo je on 
sposoban da zaštiti i spase Srbiju i njene građane, dok su svi drugi koji učestvuju u 
političkom životu, po propagandnoj matrici, loši, nesposobni i isključivo usmereni 
na sopstvene interese, a ne na opšte dobro. Ko god napada politiku Aleksandra  
Vučića, postaje automatski neprijatelj Srbije koga je dozvoljeno napadati i vređati 
u programima televizija sa nacionalnim pokrivanjem. Svaka kritika politike 
aktuelnog predsednika predstavlja se ne kao borba za drugačije politike i principe, 
već kao borba protiv samog Vučića, i kao borba za vlast. 

Ova matrica se koristi ne samo u kontekstu domaćih političkih tema, već i 
prilikom informisanja o zbivanjima u regionu i odnosima sa susednim zemljama, a 
po potrebi i u odnosu na predstavnike zemalja EU. 

 
3  Članovi 6 i 7 Zakona o elektronskim medijima uređuju ulogu i delokrug rada Regulatornog 

tela za elektronske medije. 



[9] 

4. Monitoring centralnih vesti na četiri 
komercijalne TV sa nacionalnim pokrivanjem 

4.1. Zbirna ocena centralnih vesti u periodu  
25. mart-12. maj 2024. 

Vesti svih komercijalnih televizija sa nacionalnim pokrivanjem imaju 
prvenstveno propagandnu ulogu sa ciljem veličanja aktuelnog režima i 
diskreditacije svakog kritičkog mišljenja. 

Osnovna karakteristika centralnih vesti sve četiri televizije sa nacionalnim 
pokrivanjem koje imaju komercijalni karakter (TV B92, TV Prva, TV Pink, TV Hepi) 
jeste da dominantno izveštavaju o radu i aktivnostima predstavnika vlasti i 
vladajuće partije, i to prvenstveno najviših predstavnika vlasti (predsednik, 
predsednik vlade i Skupštine Srbije, ministri itd.), koji su uvek predstavljeni u 
pozitivnom svetlu, veličaju se njihove odluke i ostvarenja i ističe značaj njihovog 
delovanja za jačanje Srbije i podizanje nivoa kvaliteta života građana. Informacije 
o aktivnostima predsednika Srbije i najviših državnih zvaničnika se uvek nalaze u 
hedovima vesti (udarne kratke vesti kojima počinje emisija), kao i među najvažnijim 
prilozima koji se emituju na samom početku emisije. U danima kada predsednik 
Srbije ima značajne spoljnopolitičke aktivnosti ili susrete (na primer, poseta 
Francuskoj, dolazak kineskog predsednika u Srbiju, nastup predsednika Srbije pred 
Generalnom skupštinom UN-a povodom Rezolucije o Srebrenici4 i sl.) u centralnim 
vestima, ali i svim drugim informativnim emisijama ovih televizija, isključivo se 
prikazuju nastupi i izjave predsednika uz koje idu izjave probranih gostiju, pristalica 
aktuelnog režima, koji veličaju predsednikovu politiku i ostvarene rezultate.   

Nasuprot pozitivnom govoru i veličanju najviših državnih rukovodilaca i 
vladajuće partije, kontinuirano se plasira negativan govor o predstavnicima 
opozicionih partija i građanskih pokreta, kao i o svim javnim ličnostima i 
aktivistima koji se kritički odnose prema aktuelnoj vlasti. U ovom segmentu, 
zastupljene su i kampanje diskreditacije i blaćenja kritičara, kao i govor mržnje. 

Opozicioni akteri nikada ne dobijaju priliku da govore uživo i sami iznesu svoje 
stavove u vestima ovih televizija: gledaocima se isključivo plasira interpretacija 
njihovih aktivnosti i mišljenja, po pravilu negativna i iskrivljena, koju iznose 

 
4  Predsednik Srbije Vučić boravio je 8. i 9. aprila u poseti Francuskoj, predsednik Kine Si 

Điping boravio je 7. i 8. maja u poseti Srbiji, predsednik Vučić je od 22. aprila 2024. bio u 
poseti UN u Njujorku, kako bi pozvao članice UN-a da glasaju protiv Rezolucije o Srebrenici. 



[10] 

predstavnici vlasti5 ili politički komentatori bliski aktuelnoj vlasti, ali i sami novinari 
i voditelji programa.  

Jedan od ustaljenih načina manipulacije izjavama predstavnika opozicije u 
centralnim vestima, ali i u drugim informativnim emisijama, je taj da se njihove 
izjave vade iz konteksta i montiraju tako da dobijaju drugačije značenje od 
originalnog. Zatim se tako montirane izjave puštaju tokom gostovanja nekog od 
najviših predstavnika vlasti, najčešće prilikom gostovanja predsednika Srbije6, koji 
ih onda komentariše na negativan i osuđujući način.  

Vesti o delovanju opozicionih aktera su nepotpune i neobjektivne i  po pravilu 
izvađene iz konteksta, što je sve deo uređivačke politike ovih televizija da ne 
informišu o aktivnostima i političkim stavovima opozicionih aktera, već da ih 
pominju samo u situacijama kada predstavnici vlasti reaguju na poteze opozicije. 
Tako se javnosti serviraju isključivo negativne reakcije vlasti na opoziciono 
delovanje, ali ne i izvorne informacije koje se tiču politika i delovanja same 
opozicije. Česta je praksa da se u vestima komercijalnih televizija sa nacionalnim 
pokrivanjem čita negativna reakcija vlasti na delovanje opozicionih partija, a da 
prethodno svoje gledaoce nisu informisali o konkretnoj aktivnosti ili mišljenju na 
koju vlast reaguje. 

Važan deo propagandne strategije ovih televizija jeste da u potpunosti 
izostavljaju vesti i teme koje ne idu u prilog vladajućoj koaliciji ili koje govore o 
mahinacijama i zloupotrebama predstavnika aktuelnog režima u javnim 
preduzećima, državnim institucijama i slično.  

Ovakvim pristupom se svakodnevno krše zakonske obaveze o poštovanju 
medijskog pluralizma, pravila zastupljenosti druge strane, prava na odgovor, 
zabrane diskriminacije na osnovu političkih ubeđenja ili članstva u „političkim 

 
5  Npr. Tokom aprila 2024. u Skupštini Srbije su vođeni razgovori vlasti i opozicije o uslovima 

za održavanje lokalnih i beogradskih izbora. Sve četiri komercijalne televizije su o ovoj temi 
izveštavale isključivo kroz izjave i intervjue sa predsednicom Skupštine Anom Brnabić, koja 
je prepričavala tok sastanaka i ponašanje opozicije, dok predstavnici opozicionih stranaka 
koje su učestvovale u razgovorima u Skupštini Srbije nisu dobili priliku da gledaoce 
upoznaju sa svojim stavovima. Brnabić je o opoziciji mahom govorila u negativnom 
kontekstu, kao o nekome ko nameće ultimatume, ko ne želi da implementira ODIHR 
preporuke, dok je vlast predstavljala u pozitivnom svetlu, kao nekog ko pokušava da izađe 
opoziciji u susret i radi za opšte dobro (TV B92, TV Prva). Razgovori vlasti i opozicije su trajali 
nedeljama, televizije su sve vreme koristile isti model izveštavanja sa ovih sastanaka, 
intervjuišući jedino predstavnicu vlasti.  

6  Predsednik Srbije Aleksandar Vučić nikada nije prihvatio da u televizijskom studiju 
razgovara sa opozicionim liderima, iako su predstavnici opozicije puno puta upućivali takav 
zahtev predsedniku, posebno u kriznim trenucima za Srbiju. Nije prihvatio takav poziv ni od 
nekadašnjeg predsednika Srbije Borisa Tadića koji je obavljao tu funkciju od 2004. do 2012. 
godine. Isključivo se opredeljivao da u studiju „vodi dijalog“ sa izmontiranim tj. 
falsifikovanim izjavama predstavnika opozicije.  



[11] 

sindikalnim i drugim organizacijama”7, kao i osnovne obaveze svih medija da 
izveštavaju „istinito, objektivno, potpuno”.8 

4.2. Sličnost uređivačkog koncepta i izbora tema i vesti 

Upadljivo je da postoji velika sličnost u uređivačkom konceptu emisija vesti 
na sve četiri komercijalne televizije, odnosno, upadljiva sličnost između informacija 
i tema koje se objavljuju u vestima i onih koji se izostavljaju, kao i načina na koji se 
odabrane informacije obrađuju. 

Posebna sličnost u izboru i sadržini vesti postoji kod TV B92 i TV Prva, koje 
imaju istog vlasnika. Dešava se da ove dve televizije emituju ne samo slične, već i 
identične vesti i priloge, što navodi na zaključak da se vesti usaglašavaju u nekoj 
vrsti centralizovanog deska.  

Osnovna razlika između centralnih vesti ove dve televizije je u tome što vesti 
TV Prva ne izgledaju isključivo kao bilten saopštenja, izjava i aktivnosti 
predstavnika vlasti i vladajuće Srpske napredne stranke (SNS), što je slučaj na TV 
B92 koja se kontinuirano drži ovog koncepta. Prva dva-tri priloga u emisiji vesti na 
TV B92 su po pravilu posvećena predsedniku Vučiću, a zatim se ređaju vesti o 
aktivnostima ostalih najviših zvaničnika, ministara itd9.  

U vestima TV B92 u nedelju, 7. aprila 2024, od 10 priloga u vestima samo 
3 se nisu odnosila na predsednika A. Vučića. U prvih šest priloga glavni akter 
je bio predsednik Vučić, bilo kao subjekat ili objekat u prilogu (Vučić o 
predstojećoj zvaničnoj poseti Francuskoj, Vučić o temama o kojima će govoriti 
tokom posete Francuskoj, Vučić o tome da će Vladi Srbije predložiti uvođenje 
smrtne kazne za slučajeve kao što je ubistvo male Danke Ilić, o ugroženoj 
bezbednosti predsednika – kavački klan spremao plan za rušenje Vučića, o 
bezbednosti predsednika iz ugla bezbednosnih službi), kao i u poslednjem, 
desetom prilogu, gde je pročitan njegov tvit u kome čestita izbornu pobedu 
novom predsedniku Slovačke. Vesti TV B92 9. aprila 2024. u celosti posvećeni 
predsedniku Srbije i njegovim susretima tokom posete Francuskoj (sa 
predsednikom Francuske Makronom i drugim zvaničnicima). Prilozi  se sastoje 
od izjava predsednika koji prepričava tok razgovora i sastanaka, dok se na 
kraju vesti citira objava sa njegovog instagram naloga. Vesti TV B92 14. aprila 

 
7  Zakon o elektronskim medijima, član 71 
8  Zakon o elektronskim medijima, član 61 
9  Vesti TV B92 od 22. aprila 2024. su tipičan primer ovakvog načina izveštavanja – 13 priloga 

u vestima (od ukupno 20) su posvećeni izjavama i aktivnostima najviših zvaničnika iz 
aktuelne vlasti – predsednika, ministara, predsednika poslaničke grupe SNS-a, 
gradonačelnika Beograda, dok se ostale teme tiču vesti iz sveta (5 priloga) i komunalnih 
tema (2 priloga).  



[12] 

se sastoje samo od  integralne izjave (skoro 30 min) predsednika koji je posetio 
svečanost povodom dana Kobri. U toj izjavi, predsednik govori na razne teme, 
od pisama koja je poslao članicama Saveta Evrope, preko hapšenja osobe 
srpske nacionalnosti na Kosovu, o rezoluciji o Srebrenici, situaciji na Bliskom 
istoku, odnosima unutar opozicije itd. 23, 24, 25, 27 aprila 2024, većina priloga 
u vestima bila je posvećena Vučićevom nastupu u SB UN-a povodom 
Rezolucije o Srebrenici. 

Za razliku od TV B92, u vestima TV Prva su, pored informacija o vladinim i 
stranačkim aktivnostima i saopštenjima, zastupljene i druge teme. Ipak, ni u 
vestima ove televizije se ne poštuje obaveza objektivnog, istinitog i potpunog 
informisanja, kao ni standard medijskog pluralizma i pravilo druge strane. I ova 
televizija sve aktere koji ne podržavaju vlast predstavlja pristrasno, negativno i 
kritički. 

I u centralnim vestima TV Hepi se vrši pažljiva selekcija vesti koje se uklapaju 
u zadati narativ veličanja politike aktuelne vlasti i predsednika, dok je negativan 
govor o opoziciji i drugim javnim delatnicima koji su kritični u odnosu na vlast 
prepušten gostima u studiju koji dolaze iz vladajućih struktura ili su bliski vlasti. Za 
TV Hepi je karakteristično to da je diskriminatorni govor prema opozicionim 
mišljenjima zastupljeniji u drugim programima, poput jutarnjeg programa i 
programa koji uključuju razgovore u studiju, a manje u centralnim vestima. Jedan 
od redovnih gostiju u jutarnjem programu TV Hepi je predsednik Srpske radikalne 
stranke (SRS) Vojislav Šešelj, koga je Sud u Hagu osudio na 10 godina zatvora zbog 
zločina protiv čovečnosti, a koji je poznat po učestalom i javnom govoru mržnje. 
Tako je 29. marta  2024. u jutarnjem programu čitao spisak izdajnika Srbije, dok je 
3. aprila 2024. u istom programu koristio govor mržnje prema novinaru i profesoru 
Dinku Gruhonjiću.10   

Osim upadljive sličnosti vesti i tema koje četiri nacionalne televizije obrađuju 
u centralnim informativnim emisijama, uočena je i sličnost u vestima koje biraju da 
ne objave. Tako, na primer, ove televizije, krajem marta nisu objavile vest o 
istraživanju BIRN-a koje je utvrdilo malverzacije na konkursima Ministarstva za 
brigu o porodici i demografiju koje je isplatilo pet miliona evra mreži fantomskih 

 
10  Na TV Hepi, 3. aprila 2024. u jutarnjem programu, predsednik Srpske radikalne stranke, 

Vojislav Šešelj iznosi govor mržnje prema novinarima Ani Lalić i Dinku Gruhonjiću koji je i 
profesor na Filozofskom fakultetu u Novom Sadu. Šešelj kaže da je „ustaško opredeljenje'' 
Dinka Gruhonjića razlog da se odstrani sa Filozofskog fakulteta i to su „studenti u Novom 
Sadu vrlo dobro prepoznali i rade na tome, uporni su''. Dodao je da bi izbacio i sve one 
profesore koji podržavaju Dinka. Optužuje ga da je „više puta počinio krivično delo govor 
mržnje” i da ''treba odmah da bude uhapšen i procesuiran zbog nespornog dela govora 
mržnje odnosno širenja nacionalne i verske mržnje u više navrata'', a „tako isto i Ana Lalić''. 
Za Anu Lalić kaže da je „niko i ništa, šljam i ološ''. Šešelj je poimence pročitao sve novinare 
i ličnosti koje su potpisale pismo podrške Dinku Gruhonjiću i rekao da su sve to „srpski 
izdajnik do izdajnika''.  



[13] 

organizacija11, ili o  napadu na opoziciju u Kaću 6. aprila 2024, kada su fizički 
napadnuta dva člana opozicione Stranke slobode i pravde (SSP) koji su delili 
flajere. Tom prilikom članovi SSP su oboreni na zemlju i šutirani, a jedan od 
napadnutih je zadobio vidljive telesne povrede.12  

4.3. Strategije propagande 

U danima kada se predsednik obraća uživo  ili daje izjavu u okviru svojih 
predsedničkih aktivnosti13, njegovi nastupi se emituju integralno bez ikakve 
uredničke intervencije na sve četiri komercijalne televizije, a trajanje emisija vesti 
se produžava u skladu sa dužinom nastupa predsednika. U zavisnosti od razloga 
zbog koga se predsednik obraća, produženja emisija vesti traju između 15 minuta 
i sat i po, a pored ovih obraćanja uobičajena su i gostovanja samog predsednika 
u emisijama centralnih vesti, i to najčešće u dnevniku TV Pink.   

Tako su, na primer, 29. marta 2024, vesti posmatranih televizija prekinute 
kako bi se uključili u direktno obraćanje predsednika Srbije koje je trajalo više od 
sat vremena. Isto se ponovilo i 31. marta (uključenje predsednika trajalo 15 minuta); 
4. aprila (obraćanje predsednika na sednici Vlade Srbije, nešto manje od pola sata); 
8. aprila tokom posete Parizu (više od 20 minuta); 9. aprila (skoro 20 minuta); 11. 
aprila, itd. Ista praksa je zabeležena na svim posmatranim televizijama sa 
nacionalnim pokrivanjem tokom celog perioda monitoringa.  

„Nacionalni dnevnik” TV Pink se izdvaja po učestalosti u sprovođenju 
propagandne matrice veličanja aktuelnog režima i diskreditacije drugačijih i 
kritičkih mišljenja. 

Centralna emisija vesti na ovoj televiziji traje duže nego na ostalim 
televizijama, ponekad ima i do trideset priloga, i predstavlja pravu propagandnu 
platformu za promociju aktuelnog predsednika i stranke kojoj pripada. Centralni 
akter u vestima TV Pink je bez izuzetka aktuelni predsednik Srbije čijim izjavama i 
aktivnostima se posvećuje najveća pažnja. Pored izjava i medijskih nastupa, u 
vestima se citiraju i objave Aleksandra Vučića sa društvenih mreža, kao i najave 
njegovih planiranih aktivnosti.  

Jedan od redovnih propagandnih alata TV Pink je da u svojim centralnim 
vestima gotovo svakodnevno emituje priloge u kojima se govori o izgradnji 
infrastrukture – puteva, mostova, o rekonstrukciji i izgradnji bolnica, vrtića, za šta 
se zasluge pripisuju lično predsedniku. On se predstavlja kao idejni tvorac svih 

 
11  https://birn.rs/prevare-u-ministarstvu-za-brigu-o-porodici  
12  https://beta.rs/content/203057-ssp-tuceni-predsednik-i-potpredsenica-gradskog-odbora-

stranke-u-novom-sadu  
13  Po podacima organizacije CRTA, predsednik Vučić je do 5. novembra, samo u toku 2024. 

godine imao 289 direktnih medijskih obraćanja. 

https://birn.rs/prevare-u-ministarstvu-za-brigu-o-porodici
https://beta.rs/content/203057-ssp-tuceni-predsednik-i-potpredsenica-gradskog-odbora-stranke-u-novom-sadu
https://beta.rs/content/203057-ssp-tuceni-predsednik-i-potpredsenica-gradskog-odbora-stranke-u-novom-sadu


[14] 

infrastrukturnih projekata, kao pokretač izgradnje i osoba koja motiviše graditelje 
i postavlja rokove. „Svi ovi radovi izvode se po direktnom nalogu Aleksandra 
Vučića“14; „Super, ekstra, svaka čast Vučiću“, „Sve što je Vučić uradio je dobro“15; 
„Hvala našem predsedniku Vučiću što brine i ono što je on obećao, on to zaista i 
uradi“16; „Zahvalni smo do neba predsedniku Vučiću“17, su uobičajene rečenice koje 
se mogu čuti u vestima TV Pink. Uoči lokalnih izbora u Srbiji, održanih 2. juna 2024. 
ova praksa je dodatno dobila na značaju, pa je broj ovakvih priloga u vestima 
povećan.  

Od objavljivanja datuma za beogradske i lokalne izbore (održani su 2. juna 
2024.) TV Pink je pored rubrike „Izbori 2024” uvela i rubriku „Beogradske vesti” koja 
je predstavljala dodatni propagandni alat kako bi se gledaoci motivisali da na 
lokalnim izborima glasaju za aktuelnu vlast. U okviru ove rubrike svakodnevno je 
objavljivano između četiri i devet priloga ili informacija u kojima su promovisane 
različite aktivnosti opštinskih i gradskih vlasti, kao i radovi u opštinama Grada 
Beograda, pri čemu su sve zasluge pripisivane aktuelnoj vlasti i samom 
predsedniku. U prilozima se stalno ponavlja ista poruka da je u vreme prethodnih 
vlasti, do 2013. godine, sve bilo zapušteno i razrušeno, dok aktuelna vlast na čelu 
sa predsednikom Vučićem – u čije nadležnosti na spada ni jedan od poslova 
lokalne vlasti – sve popravlja, rekonstruiše i unapređuje, te da Beograd i Srbija 
samo sa aktuelnom vlašću mogu napred u bolju budućnost. 

Redakcija TV Pink u emisijama vesti često reprizira iste priloge, ili ponavlja 
već emitovane izjave, u kojima se bez izuzetka iskazuje divljenje i zahvalnost 
predsedniku. Tako je TV Pink u centralnim vestima, u martu i aprilu 2024, emitovala  
i reprizirala brojne priloge posvećene različitim infrastrukturnim projektima za koje 
su zasluge pripisivane predsedniku Vučiću, a jedan od više puta repriziranih priloga 
sadržao je izjavu građanina koji kaže: „Ne bih da hvalim nijednu stranku, al’ Vučiću 
svaka čast.”  

Pored vesti o aktivnostima predsednika Srbije, TV Pink vrlo često u 
vestima ima i dugačke priloge koji se bave promocijom aktivnosti vlasnika ove 
televizije Željka Mitrovića ili promocijom njegove kompanije. Ovakvi prilozi se 
takođe ponavljaju u vestima iz dana u dan, što predstavlja zloupotrebu 
centralne informativne emisije televizije s nacionalnom pokrivenošću za ličnu 
promociju i promociju kompanije u okviru koje posluje ova televizija. U 

 
14  TV Pink, Nacionalni dnevnik, 21. april 2024, ove reči izgovara voditelj u prilogu o 

infrastrukturnim radovima u opštini Prijepolje. 
15  TV Pink, Nacionalni dnevnik, 31. mart 2024, izjave građana u anketi povodom izgradnje 

saobraćajnica u Istočnoj Srbiji. 
16  TV Pink, Nacionalni dnevnik, Beogradske vesti, 8. april 2024, izjava građanke povodom 

izgradnje 4 saobraćajne trake na Smederevskom putu. 
17  TV Pink, Nacionalni dnevnik, Beogradske vesti, 10. april 2024, izjava građanke povodom 

radova na priključenju Ritopeka na gradski vodovod. 



[15] 

centralnim vestima TV Pink 7. maja 2024. objavljena je čak i rođendanska 
čestitka sa Instagram naloga vlasnika televizije koju je uputio svojoj supruzi. 

U martu se danima opširno izveštavalo o poseti Željka Mitrovića deci bez 
roditeljskog staranja kojima je on platio zimovanje, dok se u aprilu govorilo o 
radu Mitrovićeve kompanije PR-DC (posluje u okviru Pink Media Group), koja 
je u tom periodu uspešno testirala jato dronova kamikaza, zatim o tome da je 
Ž. Mitrović prošao obuku za vožnju dronova, da je kompanija Pink kupila akcije 
kompanije Gugl (Google) itd. Isti prilozi se repriziraju iz dana u dan u vestima 
ove televizije. 

Pored TV Pink i ostale komercijalne televizije sa nacionalnim pokrivanjem 
imaju sličan princip propagandnog izveštavanja u kojima se veliča učinak aktuelne 
vlasti. Tako TV B92 nakon prvih priloga o najvišim zvaničnicima i najvažnijim 
temama i vestima iz sveta, skoro svakog dana ima priloge o ulaganjima određenih 
ministarstava, o rekonstrukciji različitih objekata i zadužbina, o novim 
tehnologijama, i u tim prilozima se pojavljuju gradonačelnici, ministri i drugi 
predstavnici vladajućih struktura, itd.  

4.4. Preusmeravanje pažnje, buđenje emocija i  
stvaranje neprijatelja 

Jedna od najčešće korišćenih strategija manipulacije u informativnim 
programima četiri komercijalne televizije jeste preusmeravanje pažnje i buđenje 
emocija. I u ovom slučaju glavni akter je najčešće predsednik Srbije, čiji su nastupi 
u javnosti prvenstveno usmereni na izazivanje emocija kod gledalaca, a ne na 
iznošenje činjenica ili prezentovanje ideja i stavova kako bi se podstakao javni 
dijalog na teme od opšteg društvenog značaja.    

S ciljem buđenja emocija i preusmeravanja pažnje preko informativnih 
propagandnih glasila plasiraju se uglavnom izmišljene pretnje po bezbednost 
predsednika, što potom postaje glavna tema u emisijama vesti koja se danima 
eksploatiše, a uz koju idu blokovi vesti i priloga u kojima ministri i najbliži stranački 
saradnici staju u odbranu svog lidera, žestoko se u isto vreme obračunavajući sa 
političkim oponentima. Na ovaj način ugrožena bezbednost predsednika postaje 
dominantna i preovlađujuća tema koja ima neiscrpan potencijal za popunjavanje 
vremena koje je programskom šemom predviđeno za emisije vesti, ali i za ostale 
informativne programe. Zbog ove velike teme sve druge informacije bivaju 
skrajnute ili izostavljene, a pažnja javnosti se sa gorućih problema u zemlji uspešno 
preusmerava na ličnost predsednika i na njegovo najbliže okruženje, što se opet 
koristi za veličanje njegovog lika i političkog delovanja.   

Tema o ugroženosti predsednika, ali i njegove porodice, stalno je prisutna u 
programima četiri televizije sa nacionalnim pokrivanjem, samo se povremeno 



[16] 

menjaju akteri koji su uzrok te ugroženosti – od opozicije i anonimnih profila na 
društvenim mrežama, preko kavačkog kriminalnog klana do odbeglog vođe tog 
klana Radoja Zvicera.18  

Tako je npr. 26. marta 2024, ali i narednih dana, glavna tema u vestima 
komercijalnih televizija sa nacionalnim pokrivanjem bila navodna smrtovnica  sa 
imenom predsednika Srbije koja se pojavila u Mladenovcu, a koju je neko potom 
objavio na Facebook profilu. O tome su brujali svi prorežimski mediji, prenoseći 
izjave i objave sa Instagram naloga brojnih ministara koji su osuđivali ovakav 
napad na predsednika Srbije, pri tom žestoko kritikujući opoziciju i optužujući je da 
ona stoji iza ovih napada.  

I dok su tih dana provladini mediji zasipali građane izveštajima o smrtovnici, 
u potpunosti su izostale vesti o dokazima da vlast nastavlja sa premeštanjem 
fantomskih birača i pripremom terena kako bi sebi obezbedila pobedu na izborima 
najavljenim za jun 2024, što je bila glavna tema medija koji nisu pod kontrolom 
režima. 

Vlast, uz podršku svojih medija, često koristi objave sa anonimnih naloga na 
društvenim mrežama koje su kritički orijentisane prema vlasti i predsedniku, za 
stvaranje narativa o ugroženoj bezbednosti predsednika. Ukoliko takve anonimne 
objave sadrže i elemente neprijateljskog i pretećeg govora one se često pripisuju 
opoziciji koja se onda optužuje za nameru da se nasilnim sredstvima obračuna sa 
predsednikom i predstavnicima vlasti.  

4.5. Korišćenje nacionalno osetljivih tema za podizanje 
rejtinga predsednika i iskonstruisane napade na opoziciju  

4.5.1. Kosovo  

U centralnim vestima svih televizija svakodnevno se posvećuje značajna 
pažnja temama vezanim za zbivanja na Kosovu i Metohiji19. U vestima i prilozima 
su zastupljene isključivo izjave predstavnika Kancelarije za KiM Vlade Srbije, 
najčešće direktora te Kancelarije Petra Petkovića, i predstavnika partije kosovskih 
Srba, Srpske liste, koja ima podršku vlasti u Beogradu, dok drugačije političke 
opcije kosovskih Srba nisu zastupljene.  

 
 

18  12. april 2024. u vestima TV B92 i TV Prva se čita izjava nekadašnjeg ministra BIA i ministra 
unutrašnjih poslova, Aleksandra Vulina: „Oni traže Vučićevu glavu. Oni hoće promenu vlasti 
u Srbiji, hoće vlast koja ih neće hapsiti. Neki od njih su se zakleli da će ubiti Aleksandra 
Vučića, bilo da su u zatvoru ili na slobodi i još jednog čoveka – mene. Aleksandar Vučić je 
taj koji je naredio da se povede rat protiv mafije i taj rat se nije vodio samo u Srbiji, već u 
čitavom regionu i oni to znaju. Vučić nije bezbedan dokle god je Zvicer slobodan“.  

19  Kosovo se naziva „tzv. Kosovo“ 



[17] 

O prištinskim vlastima se govori isključivo u negativnom tonu. Na meti je 
posebno premijer Aljbin Kurti, za koga se kaže da „sprovodi teror” nad srpskim 
stanovništvom na KiM, a čija se politika kritikuje kroz izjave i saopštenja Kancelarije 
za KiM i Srpske liste koja se svakodnevno čitaju u vestima. 

Kada se izveštava o dijalogu Beograda i Prištine u Briselu,  koristi se isti model 
kao kada se izveštava o razgovorima koje je vlast u to vreme vodila sa opozicijom 
o izbornim uslovima. Čuje se samo jedna strana, u ovom slučaju srpska, koja 
prepričava tok razgovora sa kosovskom delegacijom.  

Informacije i vesti koje se o položaju Srba na Kosovu objavljuju na 
nacionalnim televizijama nisu usmerene na razjašnjenje situacije i na 
uspostavljanje dijaloga, kako bi se pronašlo rešenje, već su u funkciji održavanja 
stalnih tenzija na temi ugroženih interesa Srbije i Srba na Kosovu, a što je osnov za 
propagandni narativ ovih televizija o potrebi opstanka aktuelne vlasti na čelu sa 
predsednikom Aleksandrom Vučićem, koji jedini može da odbrani srpske interese i 
srpski narod na Kosovu od postojećih pretnji. 

Ova tema se redovno koristi i za obračun sa srpskom opozicijom. To se čini 
tako što se stavovi srpske opozicije proglase jednakim stavovima kosovskih 
političara, pa se onda opozicija naziva izdajničkom i proglašava neprijateljem 
Srbije. Npr. u vestima TV Pink, 26. aprila 2024, novinarka povezuje stavove 
opozicije sa stavovima političara sa Kosova, premijera Aljbina Kurtija i predsednice 
Vjose Osmani, kao i sa stavovima čelnika zemalja regiona „koje su pokazale da 
prema Srbiji nisu prijateljski nastrojene“. Nakon ovakvog uvoda, gost u studiju 
Dragoslav Bokan, inače jedan od apologeta vlasti, konstatuje: „Sve svode na jedan 
jedini refren – uraditi sve protiv i drugačije od onoga kako radi A. Vučić... i služe 
interesima onih koji mrze našu državu, onih koji su ne protivnici, već neprijatelji.“ 

4.5.2. Prijem Kosova u Savet Evrope i usvajanje Rezolucije o Srebrenici 

U posmatranom periodu bile su aktuelne teme prijema Kosova u Savet 
Evrope (SE)  i usvajanja Rezolucije o Srebrenici u Generalnoj skupštini UN-a. O obe 
ove, nacionalno osetljive teme, objavljivane su samo izjave onih koji su se protivili 
prijemu Kosova u SE i usvajanju ovakve rezolucije, što je bilo i stanovište koje je 
zastupala aktuelna vlast. O inicijatorima i pristalicama donošenja Rezolucije o 
Srebrenici ili prijema Kosova u SE se uvek govorilo u negativnom tonu. Obe ove 
teme su korišćene za buđenje emocija i preusmeravanje pažnje javnosti sa drugih 
gorućih tema. Vesti i prilozi o ovim temama su bile nabijene emocijama izgrađenim 
na narativu o nepravdi koja se čini Srbiji, o pritiscima pod kojim se Srbija nalazi, o 
borbi srpskih vlasti i predsednika Vučića za zaštitu srpskih interesa. 20  

 
20  Tako npr. novinar TV Pink, 12. aprila 2024. u vestima objašnjava kako se sukobi velikih sila 

prelamaju preko naših leđa, da rastu pritisci na Srbiju zbog KiM i Republike Srpske, da hoće 



[18] 

Isti manir u izveštavanju je bio zastupljen i u vreme kada se  odlučivalo da li 
će Skupština Kosova postati pridružena članica Parlamentarne Skupštine NATO-
a. U vestima posmatranih televizija su bili zastupljeni isključivo stavovi sagovornika 
koji su osuđivali potez NATO-a, dok su NATO, Savet bezbednosti UN-a i Priština 
optuživani da „sve vreme rade zajedno”, dovodeći u pitanje „namere Zapada” i 
nazivajući odluku „skandaloznom” 21. 

Usvajanje Rezolucije o Srebrenici u Generalnoj skupštini UN-u kojom se 11. jul 
proglašava Međunarodnim danom sećanja na genocid u Srebrenici i osuđuje 
negiranje genocida i veličanje ratnih zločinaca, nedeljama je bila udarna tema u 
informativnim emisijama komercijalnih televizija sa nacionalnim pokrivanjem.  U 
vestima ovih televizija se gradio narativ o ugroženosti srpskog naroda i nameri 
„žigosanja srpskog naroda”, stalno se ponavljalo da je „cilj Rezolucije da se srpski 
narod označi kao genocidan", „da se posle usvajanja Rezolucije izađe sa 
inicijativom za ukidanje Republike Srpske", „da se traži ratna odšteta od Republike 
Srbije” itd, pri čemu su ovakve kvalifikacije iznosili najviši predstavnici vlasti i 
podobni politički analitičari. 

Stvaranje ovakvog narativa komercijalnih televizija se može okarakterisati 
kao dezinformisanje javnosti i plasiranje lažnih vesti, ali i manipulisanje 
nacionalnim osećanjima građana Srbije, koji su uveravani da je srpski narod 
ugrožen, da je međunarodna zajednica protiv njega i da, suprotno pravdi i istini, 
hoće da ga proglasi genocidnim, iako se takva formulacija ne nalazi u tekstu 
usvojene Rezolucije.22 

Neophodno je ukazati i da je ova tema stalno korišćena za dodatne napade 
na „izdajničku” opoziciju23, iako opozicione partije ni na koji način nisu učestvovale 
u pripremi i donošenju ove Rezolucije. U vestima četiri komercijalne televizije 
opozicija je stalno napadana zato što se nije oglasila o tekstu ove Rezolucije i nije 
osudila njeno donošenje. Opozicija je optuživana da podržava stav da je u 
Srebrenici izvršen genocid, kao i da se od ranije zalaže za donošenje rezolucije 
ovakve sadržine. 

Meta napada je posebno bila opoziciona prvakinja Marinika Tepić  koja je 
nazivana izdajnicom, inspiratorkom usvajanja Rezolucije i zastupnicom stava da je 
srpski narod genocidan. Kampanja blaćenja Marinike Tepić zbog Rezolucije o 
Srebrenici je bila bazirana na njenoj staroj izjavi iz 2016. godine koju je kamera 

 
i da nas proglase genocidnim narodom, dok ministar finansija Siniša Mali i ostali 
sagovornici ističu da samo A. Vučić može da spase Srbiju u ovom trenutku. 

21  Vesti „Nacionalni dnevnik“ TV Pink u 18:30, 25. mart 2024. 
22  Finalna verzija ove Rezolucije sadrži odredbe u kojima se ističe da se „krivična odgovornost 

po međunarodnom pravu za zločin genocida ne može odnositi na bilo koju etničku, versku 
ili neku drugu zajednicu u celini", i navodi "čvrsta posvećenost održavanju i jačanju jedinstva 
u različitostima u Bosni i Hercegovini". 

23  Pogledati odeljak: Primer 1: Napadi na opoziciju 



[19] 

zabeležila u vreme kada je grupa poslanika u Skupštini Srbije podnela predlog za 
hitno usvajanje Rezolucije o genocidu u Srebrenici, o čemu se u Skupštini tada nije 
raspravljalo.24. U vestima TV Pink  5. i 6. aprila 2024, Tepić je optuživana da je ona 
inspirator usvajanja Rezolucije o genocidu u Srebrenici25. Napadi na Mariniku Tepić 
u ovom kontekstu su trajali nedeljama.26 

Pored opozicionih lidera i partija, u vestima komercijalnih televizija napadani 
su i svi drugi koji su podržavali usvajanje rezolucije ili su bili njeni inicijatori.  Od 
Nemačke, preko BiH, i Crne Gore, sve do novinara iz Bosne i Hercegovine koji su 
izveštavali o ovoj temi. 

 4.5.3. NATO bombardovanje SRJ 1999. 

I u 2024. se, kao i prethodnih godina, krajem marta započelo sa emitovanjem 
priloga u vestima u kojima se podseća na NATO bombardovanje SR Jugoslavije 
koje je trajalo od 24. marta do 10. juna 1999. godine. Podsećajući šta se na određeni 
datum dogodilo te 1999. godine, u vestima se puštaju snimci i izjave od pre 25. 
godina na način kao da se radi o aktuelnim snimcima i događajima. Na ovaj način, 
stvara se utisak da je Srbija i danas ugrožena i da joj prete sa svih strana. 

Prilozi podsećanja na bombardovanje 1999. godine u vestima se prikazuju uz 
priloge o nameri međunarodne zajednice da kroz Rezoluciju o Srebrenici osudi 
srpski narod za genocid, uz priloge o teškom položaju Srba na Kosovu i nameri 
međunarodne zajednice da Kosovo primi u Savet bezbednosti i druge 
međunarodne organizacije, ali i uz podsećanje na stradanje srpskog naroda u 

 
24  Skupština Srbije je 31. marta 2010. godine, u vreme demokratskih vlasti, usvojila Deklaraciju 

Narodne Skupštine Republike Srbije o osudi zločina u Srebrenici. Krajem juna 2016, dve 
manje poslaničke grupe u Skupštini Srbije su podnele predlog za hitno usvajanje Rezolucije 
o genocidu u Srebrenici, kojom se “osuđuje genocid u Srebrenici, i svako poricanje genocida 
i proglašava 11. jul za Dan sećanja na genocid u Srebrenici“, ali se ovaj predlog nije našao 
na dnevnom redu Skupštine Srbije.  

25  TV Pink, „Nacionalni dnevnik“, 5. april 2024: Novinarka: U toj čorbi zapršku prave pojedinci 
u našoj zemlji. Narodna poslanica Marinika Tepić je još 2016. potpisala predlog Rezolucije 
o genocidu u Srebrenici, a u skupštinskoj klupi govorila da je počinjen u naše ime.  

26  TV Pink, 12. april 2024: Novinarka: „Za zločine počinjene nad srpskim narodom do danas 
niko nije odgovarao, dok se s druge strane radi na tome da se Srbiji nalepi etiketa 
genocidnosti. Pred Generalnom skupštinom UN naći će se predlog Rezolucije o Srebrenici 
o kojoj će se izjašnjavati između ostalih i Nemačka, Velika Britanija i Hrvatska“. Dragan 
Palibrk, advokat: „Bolesna želja da se satanizuje srpski narod od strane nekih velikih 
svetskih sila, koje su nažalost opet i kroz tu istoriju o kojoj pričam mnogo zla naneli srpskom 
narodu. Novinarka kaže da se očekuje da će i Hrvatska podržati rezoluciju. „U čijim je 
logorima u NDH stradalo na hiljade Srba, Jevreja i Roma.” Novinarka: „Međutim rezolucija 
je podržana i od strane predstavnika opozicije u Srbiji, onih koji zločine nad Srbima nikada 
nisu osudili.” (idu pokrivalice Marinike Tepić iz 2016. kada u Skupštini Srbije govori o 
Rezoluciji o Srebrenici). Dragan Palibrk: „Uvek je bilo onih kojima je zarad zadovoljenja ličnih 
frustracija bilo mnogo bitnije da žigošu i satanizuju svoj sopstveni narod.” 

 



[20] 

vreme ratova u bivšoj Jugoslaviji, npr. u operaciji Bljesak (od 1-3. maja 1995.). Na 
ovaj način se kod gledaoca centralnih vesti ovih televizija dodatno produbljuje 
utisak o opštoj ugroženosti srpskog naroda, i opravdanosti poziva na nacionalno 
jedinstvo i okupljanje oko politike aktuelnog predsednika za koga se tvrdi da jedini 
može da zaštiti srpski narod i reši nagomilane probleme.    

4.6. Uznemirujući snimci u vestima 

Posmatrane televizije ne upozoravaju unapred gledaoce da slede 
uznemirujući snimci kada izveštavaju o sukobima u svetu ili terorističkim napadima 
i prikazuju snimke na kojima se na žrtvama vide posledice nasilja.  Ovakvo 
postupanje televizija zabeleženo je u nekoliko navrata, u vreme terorističkog 
napada u Rusiji ili kada je muškarac u tržnom centru u Sidneju ubio šest osoba (13. 
april 2024, TV Pink).  

Redakcije su neprofesionalno izveštavale i o slučaju nestale devojčice Danke 
Ilić, kada su prenosile neproverene i neprimerene informacije. U vestima su iznosili 
ne samo suvišne i neprimerene već i veoma uznemirujuće informacije iz istrage o 
potrazi i ubistvu male Danke, navodeći jezive detalje o načinu na koji je devojčica 
ubijena, a da pri tom nisu unapred upozorili gledaoce. 

4.7. Kršenje pretpostavke nevinosti i obaveze o zaštiti 
podataka o ličnosti 

Televizije često krše obavezu poštovanja pretpostavke nevinosti tako što 
objavljuju imena i fotografije ljudi koji su osumnjičeni, ali nisu još uvek i optuženi 
(npr. tokom istrage ubistva devojčice Danke Ilić ili u vreme suđenja kriminalnoj 
grupi poznatoj pod imenom „Vračarci” krajem marta 2024). O osumnjičenima, 
televizije izveštavaju kao o „počiniocima” i pripisuju im izvršenje krivičnog dela, što 
je kršenje pretpostavke nevinosti. 

U vreme trajanja istrage o nestanku Danke Ilić, gost vesti TV Pink, 5. aprila 
2024, bio je načelnik UKP-a Ninoslav Čolić, koji je, između ostalog govorio na koji 
način je devojčica ubijena, o detaljima istrage i iskazima osumnjičenih, pokazivao 
fotografije osumnjičenih, nakon čega su reagovali pravnici koji su ga optužili za 
„teško kršenje zakona“ zbog iznošenja informacija iz predistražnog postupka, i 
tražili da se protiv njega pokrene krivični postupak.  

Redakcije ne poštuju svoju obavezu o zaštiti podataka o ličnosti, i nepotrebno 
objavljuju imena i prezimena osoba i druge lične podatke, na osnovu kojih se može 
jasno utvrditi identitet. Takođe, objavljuju i podatke čija je tajnost bitna za opštu 
bezbednost. TV Prva je u vestima 19. i 20. aprila 2024. više puta objavila adresu 



[21] 

sigurne kuće u Nišu, u okviru priloga da su stanovnici jednog dela Niša dobili 
obaveštenje da se hitno evakuišu zbog bombe. 

5. Monitoring jutarnjeg programa komercijalnih  
TV sa nacionalnim pokrivanjem 

5.1. Zbirna ocena jutarnjeg programa u periodu  
13. maj-25. oktobar 2024. 

U jutarnjem programu komercijalnih televizija sa nacionalnim pokrivanjem je 
zastupljena ista propagandna matrica kao i u centralnim vestima ovih televizija, 
pa  shodno tome preovladava ista vrsta prekršaja. Ne poštuje se standard 
medijskog pluralizma, pravilo druge strane, kao ni obaveza da se izveštava istinito 
i pravovremeno, već se plasiraju propaganda, dezinformacije i govor mržnje. 

Informacije su jednostrane i neobjektivne – promoviše se politika koju 
aktuelna vlast zastupa i plasiraju se isključivo pozitivne informacije o njenom 
učinku, dok se sve informacije koje bi mogle da ugroze rejting vlasti prećutkuju ili 
se takvim informacijama manipuliše, pa se za ono za šta je odgovorna vlast 
optužuje opozicija, aktivisti i druge grupe u društvu koje imaju kritički odnos prema 
vladajućem režimu. Nisu zastupljena raznovrsna mišljenja i ideje, predstavnici 
kritičke javnosti i opozicije nikada ne dobijaju priliku da iznesu svoje stavove i 
govore o svojim aktivnostima. Gosti u programu su isključivo predstavnici vlasti i 
njene pristalice – dežurni politički analitičari i komentatori.  

Kada je reč o izveštavanju komercijalnih televizija o spoljnopolitičkim 
temama, prisutan je ambivalentan odnos prema EU: govori se da je to jedini put 
za Srbiju, a istovremeno se EU stalno kritikuje u kontekstu odnosa Beograda i 
Prištine. Za razliku od kritika usmerenih prema EU, vidljivo je zagovaranje da Srbija 
treba da se okrene BRIKS-u, koji se predstavlja kao savez u ekspanziji. U 
programima ovih televizija zastupljen je pozitivan i pristrasan govor prema Kini, 
koji je kulminirao u vreme posete kineskog predsednika Beogradu, 7. i 8. maja 2024, 
kada se opširno izveštavalo o saradnji sa ovom zemljom i o kineskim investicijama 
u Srbiji. Pozitivan ton je prisutan i kada se govori o Rusiji, dok su NATO i SAD 
najčešće predstavljeni negativno, sa izuzetkom predsedničke kampanje Donalda 
Trampa o kome se govorilo pozitivno, a podrška za republikanskog kandidata je 
posebno bila vidljiva na televiziji Hepi. U jutarnjim programima ovih televizija 
povremeno je zastupljen govor mržnje prema susednim zemljama, naročito prema 
Hrvatskoj i BiH, sto je bilo posebno vidljivo u vreme donošenja Rezolucije o 
Srebrenici.  



[22] 

Na posmatranim televizijama, osim TV B92 koja nema ovu vrstu programa, 
jutarnji program traje više sati i koncipiran je kao kolažna emisija koja se emituje 
uživo i koja se sastoji od više segmenata u kojima voditelji razgovaraju sa gostima 
u studiju, dok se bar jedanput na svakih sat vremena čitaju vesti.  

Za razliku od centralnih vesti, gde voditelj čita pripremljene vesti i razgovara 
najčešće sa jednim gostom, u višečasovnom jutarnjem programu koji ima dijalošku 
formu je zastupljen mnogo veći broj gostiju, po pravilu apologeta vlasti, koji svako 
jutro komentarišu dnevno-politička zbivanja i pisanje štampe, te je propagandna 
oštrica u jutarnjem programu još izraženija nego u samim centralnim vestima. Na 
opoziciju i na kritičare vlasti se puca iz svih oruđa, a govor mržnje i kampanje 
blaćenja oponenta aktuelnog režima su još zastupljenije.  

5.2. Strategije manipulacije 

U jutarnjim programima komercijalnih televizija koriste se iste strategije 
manipulacije kao i u centralnim vestima: plasiranje dezinformacija, neistina i 
selektivnih informacija; korišćenje strategije veličanja; preusmeravanje pažnje i 
buđenje emocija; korišćenje nacionalno osetljivih tema za podizanje rejtinga 
predsednika i za iskonstruisane napade na opoziciju; korišćenje strategije ogledala 
(optuži neprijatelja za sve što radiš sam); stalni napadi i kampanje protiv 
oponenata režima. 

5.2.1. Veličanje vođe i stvaranje neprijatelja 

U emisijama se konstantno promoviše i veliča politika predsednika A. Vučića 
i njegovih najbližih saradnika, a kritikuje se i napada opozicija, kao i svi drugi 
oponenti koje vlast percipira kao neprijatelje, uključujući, i vlasti na Kosovu, 
predstavnike država regiona, Evrope i sveta, i to prvenstveno zemlje Zapada. 
Prisutna je netrpeljivost i širenje mržnje prema susednim narodima. Česta meta 
napada su i profesionalni mediji i novinari koji se optužuju za pokušaje 
destabilizacije države i rad protiv srpskih interesa. 

Oni koje režim percipira kao svoje političke protivnike se po potrebi dovode u 
vezu i optužuju se za zajedničko delovanje protiv aktuelnog predsednika i vlasti. 
Povezuje se politika i delovanje kosovskih vlasti sa delovanjem opozicije u Srbiji, sa 
izveštavanjem kritičkih medija, i aktivnostima kriminalnih grupa. Nije neuobičajeno 
da se opozicija, pa  i profesionalni novinari i mediji, optužuju za destabilizaciju 
Srbije u saradnji sa vlastima na Kosovu, sa zemljama u regionu, sa Zapadom, sa 
stranim službama, pa i sa kriminalnim grupama. 

U emisiji Novo jutro na TV Pinku 10. avgusta 2024, voditeljka Jovana 
Jeremić: „Taj Aljbin Kurti, neko ko finansira ove proteste (protiv iskopavanja 
litijuma) koji će biti danas u Beogradu, kako to može da bude nešto dobro? 



[23] 

Aljbin Kurti koji je klao naše ljude i koji je apsolutno za nezavisnost Kosova...”, 
gost Dejan Miletić odgovara: „...pojačava nasilje na Kosovu i Metohiji u zadnje 
vreme intenzivno, i bespravno delovanje, i time pokriva sve ove stvari… Zato 
finansira, jer time skreće pažnju sa ugroženosti našeg naroda koji je sve veće i 
dramatičnije. Na ivici smo oružanog sukoba na Kosovu i Metohiji”. 

TV Prva, Jutro, 13. jul 2024. premijer Srbije Miloš Vučević: Kontinuitet te 
„propagandne politike je očigledan, s tim što imate taj talas iz Sarajeva, 
Zagreba, pa onda deo Podgorice, Priština svakako“. I deo medija „u Beogradu, 
odnosno Srbiji, ovih tajkunskih, tačno znaju da zavrte istu temu“ i da se dodaju 
kao jedan dobro uigrani tim. 

U emisiji Novo jutro na TV Pinku 10. avgusta 2024, voditeljka Jovana 
Jeremić čita naslove iz lista Srpski Telegraf: „Moskva upozorava da je Zapad 
umešan u proteste i hoće da izazovu totalni haos u Srbiji, u Srpskom telegrafu 
piše - da tri centra spremaju nasilje, opoziciju podržali Priština i Zagreb”, pa 
komentariše: „Ako mi gledamo logički, Hrvatska je baš dobila komplekse od 
Srbije u poslednje vreme, jer smo mi mnogo napredovali kao zemlja.. Hrvatsku 
gazimo već sad, a zamisli tek sa litijumom”. 

Član SNS-a i narodni poslanik Dejan Bulatović na TV Hepi 15. 08. 2024. u 
emisiji „Dobro jutro Srbijo” kaže: „…i sad narod sve više uviđa ko su bre ti 
opozicioni političari. Oni su servis stranih agencija, servis stranih službi, dakle 
zemalja koje žele samo loše Srbiji”.  

U jutarnjem programu TV Hepi, 24. 06. 2024, bivša državna sekretarka u 
MUP-u Dijana Hrkalović, optužuje profesionalne medije (portal KRIK i medije iz 
United Media grupe) da sarađuju sa kriminalcem R. Zvicerom, koji im, po njenim 
rečima, daje instrukcije šta da objavljuju. 

Svaka aktivnost opozicije i svaki zahtev opozicije da se politika aktuelnog 
režima promeni, kao i svaki protest građana i opozicije, uvek se osuđuje i tumači 
isključivo kao pokušaj da se sruši aktuelni režim predvođen Aleksandrom Vučićem. 
Tako su predstavnici vlasti, optužujući opoziciju da joj je jedini cilj rušenje 
predsednika Srbije, mesecima dovodili u vezu proteste protiv rudarenja litijuma 
širom Srbije tokom leta 2024. godine sa protestima 2023. nakon masovnih ubistava 
u OŠ „Vladislav Ribnikar” i selima kod Mladenovca. 

Tokom leta 2024, širom Srbije svakodnevno su održavani protesti protiv 
otvaranja rudnika litijuma, a veliki protesni miting je održan 10. avgusta u 
Beogradu. U programima monitorisanih televizija sistematski se radilo na 
diskreditaciji organizatora i učesnika građanskih protesta protiv iskopavanja 
litijuma. Na televizijama Pink, Hepi, Prva i B92 svakodnevno se forsirala teza da su 
protesti protiv litijuma instruisani od strane albanskog i hrvatskog lobija, a 
dešavanja na Kosovu i protesti u Srbiji su predstavljani kao sinhronizovane akcije 
čiji je cilj destabilizacija Srbije i rušenje vlasti Aleksandra Vučića.  



[24] 

 
Printskrin iz emisije „Novo jutro” na TV Pinku 10. avgusta 2024, voditeljka Jovana Jeremić 
pokazuje tekst u dnevnom listu Srpski telegraf, u kome se tvrdi da Priština i Zagreb podržavaju 
srpsku opoziciju i proteste građana i opozicije protiv iskopavanja litijuma u zapadnoj Srbiji, i to 
samo s jednim ciljem – da se nasiljem sruši vlast Aleksandra Vučića. 

5.2.2. Buđenje emocija i kreiranje straha 

U jutarnjim programima ovih televizija prisutan je pozitivan i pristrasan 
narativ o Srbiji kao zemlji koja je uvek na pravoj strani istorije, koja je kroz istoriju 
stradala, a kojoj se nepravedno otima kultura sećanja na žrtve i nameće etiketa 
genocidnog naroda. Ovakav narativ je dominirao posebno u vreme kada je bila 
aktuelna inicijativa međunarodne zajednice da se u GS Ujedinjenih nacija usvoji 
Rezolucija o genocidu u Srebrenici. Paralelno sa ovim narativom Srbija i srpski 
narod se predstavljaju kao žrtve neosnovanih napada i optužbi, forsira se teza o 
stalnoj ugroženosti Srbije. Neretko se pribegava i zastrašivanju građanstva od 
mogućih sukoba i rata. Govori se da protiv interesa Srbije rade kako domaći faktori 
– opozicija i „opozicioni“ mediji, kriminalne grupe, tako i spoljni – zemlje u regionu, 
evropske zemlje, međunarodna zajednica, itd.  

Razni faktori su protiv Srbije, ali je spasilac samo jedan - aktuelni predsednik 
Aleksandar Vučić, koji se predstavlja kao zaštitnik i garant mira i stabilnosti u 
regionu, kao centralna figura koja radi u interesu svog naroda i suprotstavlja se 
pokušajima destabilizacije - narativ je koji se plasira sa ekrana komercijalnih 
televizija. Samo on ima političku snagu i mudrost da zaštiti i spase Srbiju. Potrebno 
je da se cela nacija okupi oko njegove uspešne politike, da ga podrži i brani – 
poruke su koje se svakodnevno mogu čuti u programima komercijalnih televizija 
sa nacionalnim pokrivanjem.  



[25] 

Atmosfera straha i neizvesnosti se kreira i tako što se periodično plasiraju 
tvrdnje o ugroženoj bezbednosti predsednika Srbije i njegove porodice, za šta se 
optužuju pripadnici kriminalnih klanova, ali i pristalice opozicionih stranka i 
aktivisti. Ova tema je godinama unazad prisutna u prorežimskim medijima, a 
najčešće se plasira kroz tabloidne novine, pa se onda razrađuje u jutarnjim i drugim 
informativnim programima komercijalnih televizija sa nacionalnom pokrivenošću.  

TV Pink, Novo jutro, 22. maj 2024, u segmentu pregleda štampe čitaju se 
naslovi iz dnevnih novina i komentarišu: Srpski telegraf – „Vučiću prizivaju smrt 
zbog borbe za Srbiju“, “Pretnje bolesnih umova A. Vučiću nakon atentata na Fica 
(premijera Slovačke),  Informer – „Ološ želi da Vučić umre“, Voditelj komentariše: 
„Utrkivanje u izjavama u tome da se Vučiću nešto loše desi.“ TV Pink, 22. maj 2024, 
prilog u vestima u jutarnjem programu: „Višegodišnja dehumanizacija Vučića od 
strane tzv. elitnih intelektualaca i medija stvorila je ambijent da mu pristalice 
opozicionih stranaka upućuju pretnje smrću preko društvenih mreža da će proći 
kao slovački premijer Fico ili iranski predsednik Raisi...“ 

TV Prva, Jutarnji program, 16. jun 2024, Dejan Vukelić, zamenik glavnog 
urednika lista Informer komentariše prepisku Kavačkog klana: „..suština je sasvim 
očigledna da je kompletnom tom klanu i Radoju Zviceru i Milu Đukanoviću, evo ja 
ću to da izgovorim, i kompletnoj toj hobotnici jedini problem, ponavljam, jedini 
problem na kompletnom Zapadnom Balkanu Aleksandar Vučić“, te da im je jedini 
cilj bio da uklone Vučića preko izgradnje svoje kriminalne grupe... „znači 
Aleksandar Vučić je sistematski godinama kriminalizovan, znači to je bila bukvalno 
medijska priprema njegovog ubistva i to je trebalo da kulminira njegovim 
ubistvom, setimo se samo na otvaranju spomenika...“ 

TV Prva, jutarnji program, 26. jul 2024. Voditeljka Milica Savić: „Na 
naslovnim stranama vidimo i izlive mržnje i pretnje koje niko ne zaustavlja. List 
Kurir je preneo da su Vučića stavili na vešala i poručili „makar da umre ako 
ništa drugo”. Kako to komentarišete? Ko stoji iza ovakvih pretnji? Da li su to 
pojedinci ili je ipak to nešto organizovano? Direktor lista Srpski Telegraf Saša 
Milovanović: „Pa to je svakako organizovano jer se to ponavlja u kontinuitetu, 
iz dana u dan. Mi prisustvujemo svakodnevnim pretnjama Vučiću i njegovoj 
porodici, i to ne samo od anonimnih ljudi sa Tvitera, odnosno X mreže sada, 
već i od poznatih lica. Preti i profesorka Biljana Stojković, prete poslanici, prete 
da njegov sin i brat treba da završe u šahtu kao Gadafi. Ovaj Milivojević, 
poznat po tome što je pravio pljeskavice u Kruševcu od mesa pasa, takvi neki 
se sada predstavljaju kao moralna gromada u nekim drugim temama, ali je 
spreman i da targetiraju i pozivaju na ubistvo Vučića faktički, s tim da to oni 
ne bi uradili oni nego da to neko drugi uradi. Ali vi tako podstičete ljude i 
pravite klinč među ljudima, znači želite neki građanski rat, neki bratoubilački 
rat gde tu vidite svoju šansu da dođete na vlast jer na izborima ne možete da 
dođete na vlast.“ 



[26] 

Buđenje emocija i kreiranje osećanja straha i ugroženosti se koristi kao 
efikasno sredstvo za preusmeravanje pažnje javnosti sa drugih gorućih tema u 
Srbiji. Ugrožena bezbednost predsednika postaje dominantna i preovlađujuća 
tema zbog koje sve druge teme koje aktuelni režim želi da sakrije ili na njih nema 
odgovor, bivaju potisnute u drugi plan ili izostavljene iz programa ovih televizija. 

5.2.3. Plasiranje neistina, dezinformacija i selektivnih informacija 

Odličan pokazatelj u kakvoj sprezi su komercijalne televizije sa aktuelnim 
vlastima i na koji način funkcioniše propagandna mašinerija je izveštavanje ovih 
medija o projektu Jadar, odnosno o nameri da se kompaniji Rio Tinto dozvoli 
iskopavanje rude jadarit u jednoj od najplodnijih oblasti u zapadnoj Srbiji. 
Početkom jula 2024. godine, TV N1 je objavila vest 27 da je došla u posed poruke 
koju je vlast poslala urednicima provladinih medija, u kojoj im dostavlja spisak ljudi, 
prvenstveno profesora fakulteta, koje ovi mediji treba svakodnevno da pozivaju u 
svoje programe kako bi se promovisalo rudarenje litijuma. U istoj poruci, piše N1, 
Vlada Srbije savetuje medijima da se o gostovanjima dogovaraju sa osobom koja 
je istovremeno i konsultant Rio Tinta, kao i da sa kampanjom krenu istog dana. 
Monitoring Slavko Ćuruvija fondacije je pokazao da je u ovom periodu TV Prva, u 
skladu sa uputstvima iz Vlade Srbije, u jutarnji program pozivala isključivo goste iz 
akademske zajednice koji su promovisali projekat Jadar, iznoseći selektivne 
informacije i dezinformacije. Gosti su u jutarnjem programu isticali pozitivne 
ekonomske aspekte otvaranje rudnika litijuma, govorili o velikoj razvojnoj šansi za 
Srbiju koja se ne sme propustiti i tvrdili da rudnik neće imati negativan uticaj na 
životnu sredinu zbog toga što će se poštovati svi ekološki standardi  i zato što se 
radi o podzemnom rudniku što je, tvrde, velika razlika u odnosu na površinski kop.  

Obrađujući temu iskopavanja litijuma, sve monitorisane komercijalne 
televizije sa nacionalnom pokrivenošću su koristile uobičajenu propagandnu 
matricu – informativne emisije su stavljene isključivo u funkciju plasiranja stavova 
koje zastupa predsednik Srbije i drugi najviši funkcioneri, dok su, s druge strane, 
kritičari  i oponenti rudarenja litijuma proglašavani za plaćenike i lopuže (Vojislav 
Šešelj, 4 jul 2024, TV Hepi), za profesionalne demonstrante (Vladimir Đukanović, 8 
jul 2024, TV B92 i Ana Brnabić, 26. jun 2024, TV Hepi), za ekstremiste, lažne ekološke 
aktiviste i ekološke teroriste (Vladimir Đukanović, 1 jul i 8 jul 2024, TV Hepi), čiji je 
cilj da se dokopaju vlasti i koji ovu temu koriste za političku borbu. Gosti u 
programima ovih televizija su iz dana u dan ponavljali iste teze i formulacije, kao 
da su svi dobili iste skripte sa uputstvima šta treba u medijima da govore o projektu 
iskopavanja rude jadarit kompanije Rio Tinta i o onima koji su protiv ovog projekta. 
Svako osporavanje projekta Jadar u programima ovih televizija prvenstveno je 
stavljano u kontekst borbe za vlast i rušenje predsednika Vučića.  

 
27  https://n1info.rs/vesti/n1-saznaje-pro-vladinim-medijima-stigao-spisak-sagovornika-za-

kampanju-podrske-iskopavanju-litijuma/ 

https://n1info.rs/vesti/n1-saznaje-pro-vladinim-medijima-stigao-spisak-sagovornika-za-kampanju-podrske-iskopavanju-litijuma/
https://n1info.rs/vesti/n1-saznaje-pro-vladinim-medijima-stigao-spisak-sagovornika-za-kampanju-podrske-iskopavanju-litijuma/


[27] 

 „Jedini cilj je da se sruši Aleksandar Vučić i aktuelna vlast, ali apsolutno 
drugog argumenta nema, i to narod vidi”, izjavila je 2. jula na TV Hepi ministarka 
rudarstva i energetike Dubravka Đedović Handanović govoreći o protestima protiv 
Rio Tinta i iskopavanju litijuma.  

Gosti u programima ovih televizija zastupaju stav da su protivnici projekta 
Jadar instruirani i plaćeni iz inostranstva kako bi radili protiv interesa svoje države. 
U jutarnjem programu TV Hepi, 1. jula 2024, član SNS-a i narodni poslanik Vladimir 
Đukanović je aktiviste koji se bore za očuvanje životne sredine i koji su protiv 
projekta Jadar izjednačio sa vehabijama i teroristima, rekavši da imaju iste metode 
delovanja, a to su „nasilna metoda i teroristička metoda” i da imaju iste mentore, 
„a to su Amerikanci”.  

Pojedini predstavnici vlasti i provladini politički komentatori čak su i 
zastrašivali građane da će, ukoliko Srbija ne da pristanak na rudarenje litijuma to 
biti učinjeno nasilnim putem. Tako poslanik SNS-a Vladimir Đukanović 8. jula 2024, 
u emisiji Fokus na TV B92 podseća da je Evropski parlament doneo zakon o 
kritičnim mineralima koji se tiče i rudarenja litijuma bez koga kako kaže, Evropa 
ne može da opstane, a zatim zastrašuje građane: „Pa evo, ja vam sad kažem, 
budemo li doneli ikakvu takvu odluku da mi nećemo, ja vam sad tvrdim, ubeđen 
sam, da će nas napasti neko i okupirati da bi to izvadio odavde.“ A 13. jula 2024, 
na TV Pink, direktor dnevnog lista Srpski Telegraf Saša Milovanović kaže: „Znači 
to je kritični mineral zbog koga će se voditi ratovi, zbog kog se već vode ratovi... 
gde se napadaju države koje imaju taj mineral i taj mineral će da se izvadi iz Srbije, 
samo je pitanje kad.“ 

5.3. Voditelji i novinari u funkciji propagande 

Jedna od karakteristika jutarnjih programa na četiri komercijalne televizije je 
da voditelji, suprotno svim kodeksu i profesionalnim standardima, kao i medijskim 
zakonima, otvoreno podržavaju aktuelnu vlast i kritikuju opoziciju.   

Voditelji jutarnjih programa, na posmatranim televizijama sa nacionalnim 
pokrivanjem, ne drže se uobičajene uloge neutralnih posrednika koji vode i 
usmeravaju razgovor kako bi se određena tema od značaja za javnost osvetlila sa 
različitih strana. Umesto toga usmeravaju razgovor ka kreiranju narativa koji ide u 
prilog aktuelnim vlastima i izražavaju neskriveno pozitivan ton prema stavovima 
predstavnika vladajućih struktura i njihovih pristalica koji gostuju u programu, dok 
s druge strane, bez zadrške, a često i grubo, napadaju opoziciju i profesionalne 
medije. Dešava se i da se otvoreno stavljaju u ulogu promotera politike aktuelne 
vlasti i kritičara onih koji misle drugačije. Granica između domaćina u studiju i 
gostiju se na taj način gubi, i voditelji prelaze „na drugu stranu“, te jutarnji program 
po pravilu liči na sastanak istomišljenika koji su se okupili kako bi veličali vlast a 



[28] 

napadali i blatili oponente vlasti, a u zavisnosti od teme o kojoj se govori, i 
zvaničnike susednih i evropskih zemalja, kao i predstavnike institucija EU.  

Tako npr. 19. juna 2024. u jutarnjem programu TV Pink, voditelj Predrag 
Sarapa kaže: „Zamislite da opozicija uzme vlast u Beogradu, u Srbiji, pa tu bi bilo 
mrtvih”. A na konstataciju gošće, članice Predsedništva SNS-a Aleksandre Tomić, 
da „opoziciji nisu bitni građani, njima je bitno samo da uzmu vlast i sednu u fotelje, 
važno im je da se dokopaju tih pozicija”, voditelj Predrag Sarapa odgovara: „Ali 
nema Viole fon Kramon, ne znam ko će sad da ih podržava” (misli se na opoziciju). 

25. juna 2024. na TV Hepi, voditelj Milomir Marić konstatuje: „Jeste, a s druge 
strane imamo plaćenu opoziciju koja radi protiv litijuma.“ 

Na TV Hepi 15. avgusta 2024, u emisiji „Dobro jutro Srbijo”, u kojoj je gost bio 
član SNS-a i narodni poslanik Dejan Bulatović, voditeljka Anđela Erković glasno 
podržava kritičke stavove koje iznosi gost a koji su usmereni na opoziciju: 

D. Bulatović: „Želeli su da postignu destabilizaciju, ali, kao što sam vam rekao, 
kada ulažete u infrastrukturu, narod reaguje. Recimo, kada su oni blokirali Prokop, 
pa oni kažu ’nisu oni to izgradili, to je izgradio Aleksandar Vučić, njegova vlast’ 
(voditeljka dobacuje „tako je“). Pa šta su onda oni? Što ne blokiraju ono što su oni 
izgradili? Nisu ništa izgradili (Voditeljka dobacuje: „zato što ništa nisu uradili“)… 

Voditeljka: „Naša opozicija izgleda radi protiv našeg naroda. Koliko sam 
shvatila.“ 

D. Bulatović: „Oni su servis tih stranih službi.“ 

Voditeljka: „Oni su prijatelji sa svim „zemljama koje nama ne žele dobro, koje 
su nametnule tu rezoluciju genocida“, koje hoće „da uzmu našu južnu pokrajinu.“. 

U emisiji Fokus na TV B92, 18.6.2024, na konstataciju gosta, provladinog 
„analitičara“ Nebojše Krstića, da mediji rade na unošenju panike među građane i 
na destruiranju institucija, voditelj programa Oliver Jakšić kaže: „A šta je sa 
političarima? Činjenica je isto tako, to se nažalost više puta pokazalo, da opozicija 
koristi tragične događaje u Srbiji kako bi se obračunala što sa Vučićem što sa 
njegovom porodicom?“ 

U nekoliko navrata je zabeleženo i da voditelj zastupa tvrđe stavove od 
gostiju u studiju, pa je u takvim situacijama vidljiv trud voditelja da navede goste 
na iznošenje stavova koji podupiru propagandni prorežimski narativ. 

5.4. Pregled štampe – redovna rubrika u jutarnjem programu  

Svi jutarnji programi imaju rubriku „pregled štampe“ ili „prelistavanje“ u kojoj 
se čitaju i komentarišu naslovi i tekstovi iz prorežimskih dnevnih novina, uglavnom 
tabloida koji su uz režimske elektronske medije glavni nosioci propagandne 



[29] 

mašinerije, kao što su Alo, Srpski telegraf, Informer, Kurir, Večernje novosti itd. 
Naslovi i tekstovi u tabloidima pretežno sadrže dezinformacije i manipulativne 
sadržaje, kao i uvrede i pretnje, koje se čitaju i komentarišu u jutarnjim programima 
nacionalnih televizija. Time se njihov toksični uticaj širi i uvećava. Voditelji i gosti u 
studiju kroz razgovor dodatno razrađuju dezinformacije i spinove iz prorežimskih 
tabloida i produbljuju kampanje protiv oponenata vlasti. Lažne vesti, spinovi i 
kampanje blaćenja su uvek u funkciji veličanja vlasti s jedne, a diskriminisanja i 
degradiranja kritičara i neistomišljenika vlasti s druge strane.       

Naslovi tekstova iz dnevnog list Danas, koji je u sastavu United Media grupe i 
koji ne spada u tabor prorežimskih novina, se ne čitaju svakog dana u jutarnjem 
programu komercijalnih televizija. Onda kada se čitaju, vidno se izbegavaju oni 
naslovi koji nisu povoljni po vlast. Česti su slučajevi blaćenja ovog lista, koji se 
optužuje da je „izdajnički list“, da je medij  koji podržava kosovske vlasti i koji se 
dodvorava Aljbinu Kurtiju, zemljama Kvinte i EU. Jedan od takvih primera 
zabeležen je na TV Pink, 15. maja 2024, iako tekst koji je komentarisan i zbog koga 
je list Danas nazivan izdajničkim, nije sadržao tvrdnje koje su mu pripisivane. U 
jutarnjem programu TV Pink, naslovi iz lista Danas se prvenstveno čitaju s ciljem 
kritikovanja sadržaja objavljenih tekstova i uređivačkog koncepta ovog dnevnog 
lista. 

TV Prva je primer televizije čiji novinari u jutarnjem programu u rubrici 
„Pregled štampe“ izbegavaju da pročitaju naslove iz dnevnih novina koje imaju 
kritički odnos prema vlasti. Primeri za ovakvu praksu su brojni. Npr. 24. juna 2024. 
u jutarnjem programu TV Prva je sa naslovne strane lista Danas pročitan sporedni, 
jedva vidljiv naslov, „Kakva je ponuda voća i povrća i prodaja na pijacama u 
zemljama u regionu – dobra ponuda, ali visoke cene odbijaju kupce“, iako je glavni 
naslov glasio „Vučić litijumom plaća naklonost Zapada“. Dok je 27. juna 2024. 
pročitan naslov „Piksi je već bivši, čak iako ga ne smene“, a nije pročitan glavni 
naslov „Ko plaća putovanja predsednikovog sina?“. Nekoliko dana nakon održanih 
lokalnih izbora u Srbiji, na kojima su zabeležene velike nepravilnosti, 7. juna 2024. 
nije pročitan naslov iz Danasa „Fantomske liste odradile posao za SNS u 
Beogradu“, već naslov koji se ticao sporta „Skandalozno finale plej-ofa Superlige 
Srbije između večitih rivala…”. Isti manir je na TV Prva zabeležen i  npr. 13, 20, 24, 
30 maja, kao i 6, 7, 20, 21, 28. juna itd.  

5.5. Napadi na novinare i medije  

U emisijama komercijalnih televizija uobičajena je svakodnevna diskreditacija 
drugih medija i novinara koji izveštavaju kvalitetno i profesionalno i koji nisu deo 
prorežimske propagandne mašinerije. Kvalitetni mediji se po pravilu nazivaju 
„opozicioni”, „tajkunski”, „Šolakovi”, neretko „izdajnički”  i optužuju se za „širenje laži 
i mržnje” i pokušaje destabilizacije države i delovanje protiv srpskih interesa. 



[30] 

Profesionalni mediji se, zajedno sa opozicijom, optužuju za saradnju sa domaćim i 
stranim „neprijateljima” Srbije, sa stranim službama, pa čak i za saradnju sa 
kriminalnim klanovima, a sve u cilju navodnog podrivanja i rušenja vlasti 
Aleksandra  Vučića.  

Tako, na primer, u jutarnjem programu TV Hepi, 24. 06. 2024, bivša državna 
sekretarka u MUP-u Dijana Hrkalović, optužuje profesionalne medije i novinare za 
nastavak „kampanje linča predsednikove porodice - konkretno sina” i za veličanje 
„albanskih ekstremista i svih ostalih”, te za saradnju medija sa kriminalcem 
Radojem Zvicerom, koji po njenim rečima daje instrukcije medijima šta da 
objavljuju.  

Dijana Hrkalović: „Dakle, suština je da znamo na današnji dan, da ono što 
pročitamo u KRIK-u, ono što pročitamo ili čujemo u Šolakovim medijima, ono što 
čujemo od opozicije, a sve čujemo iste priče, da su to sve Zvicerove reči. Razumete, 
Zvicerove, Belivukove, da su to njihove reči.“ Istu tezu zastupa i nekadašnja 
premijerka, a sadašnja predsednica Skupštine Srbije, Ana Brnabić u jutarnjem 
programu TV Hepi, 10. juna 2024. Govoreći o pretnjama po život predsednika 
Vučića koje dolaze od vođe kriminalnog klana Radoja Zvicera, Brnabić optužuje 
medije koji nisu provladini da prenose informacije koje dolaze iz kriminalnih 
krugova i da sprovode „kontinuirane medijske udarce i napade na Aleksandra 
Vučića i na njegovu porodicu“. Ana Brnabić: „Ono što je posebno zanimljivo je to 
da to uvek ide preko onih koji su nekako navezani na neke zapadne fondove i koji 
su kao, par ekselans, kao zaštićeni kao istraživački novinari, istraživački mediji. Koji 
čak ni ne kriju i nisu ni u to vreme krili, kada su uhapšeni Belivuk i Miljković, nisu 
krili da je njima izvor informacija ili Belivukov advokat ili Belivuk sam, Belivuk lično, 
izvor informacija, koje oni puštaju kroz njihove istraživačke medije, koje onda 
preuzimaju tajkunski mediji, i te priče koje se onda etabliraju kao potpuna i 
nesporna istina, a koji se na kraju krajeva šire i kroz Narodnu skupštinu Republike 
Srbije preko poslanika opozicije.“ 

Iste optužbe na račun kritičkih medija iznosi i potpredsednik Vlade Republike 
Srbije Aleksandar Vulin 18.07.2024 u jutarnjem programu TV Prva koji govori o 
komunikaciji kriminalnih klanova i profesionalnih medija: „U Skaj prepiskama vi 
vidite njihovu komunikaciju sa novinarima. Oni su imali komunikaciju sa pojedinim 
novinarima iz takozvanih nezavisnih medija kojima su davali određene informacije, 
koje su trebale da posluže kao pritisak na vlast. U jednoj komunikaciji neko od tog 
ološa kaže koliko košta da se napravi novina. Pa su hteli da kupe novine, pa su 
hteli da imaju svoj portal, a snabdevali su informacijama i pojedine nezavisne 
medije. Takozvane nezavisne medije… snabdevali su ih sa idejom da to bude vrsta 
pritiska i da to na kraju stvori atmosferu u kojoj će se na ulicama srušiti vlast, a 
onda dovesti, naravno, neke koji ih neće hapsiti, neke koji će imati razumevanja za 
njih, neke koji će dopuštati da divljaju, da rade šta hoće. Aleksandar Vučić je glavna 
prepreka takvoj zemlji, takvoj državi.“ 



[31] 

Govoreći o kritičkim medijima, jedan od skoro svakodnevnih gostiju u 
prorežimskim medijima Nebojša Krstić u emisiji Fokus na TV B92, 23. jula 2024. kaže 
da su određeni mediji „zaduženi za destruisanje i države i društva“, i da je „njihova 
agenda da se nekako, ako može, sruši Vučić i da se destruira Srbija“. Kritikujući 
izveštavanje TV N1, Krstić kaže da su mediji „najveći zagađivači životnog prostora 
u Srbiji“. Takođe, optužuje TV N1 da je, posle masovnog ubistva u osnovnoj školi 
Vladislav Ribnikar u Beogradu, u maju 2023. godine, „direktno organizovala 
proteste u kojima je trebalo da se, je l', mi borci protiv nasilja obračunamo sa 
predsednikom Srbije i vladom zbog toga što je dete ubilo decu u Ribnikaru“.  

Isti negativan narativ o medijima koji ne spadaju u prorežimske, pre svega N1 
i listu Danas, Krstić iznosi u svim svojim gostovanjima na komercijalnim 
televizijama. Gostujući u jutarnjem programu na TV Prva 31. jula 2024, Nebojša 
Krstić kaže: „Uzmite Danas pa čitajte kolumniste, to je takmičenje u tome ko će 
perverzniju neku ludačku floskulu o Vučiću ili neistinu ili optužbu ili psovku da 
napiše... Ovo je jedna kampanja mržnje koja se veoma planski sprovodi i koja se 
ne sprovodi samo u takozvanim nezavisnim medijima u Beogradu, nego u 
medijima istog vlasnika u čitavom regionu: u Zagrebu, u Sarajevu, u Podgorici, u 
Prištini. A u Beogradu ih ima najmanje desetak, tih medija. I onda svakoga dana vi 
imate frontalni atak na Srbiju i njenog predsednika.”  

U jutarnjem programu TV Pink, 14. 08. 2024, o kritičkim medijima se govori 
kao o medijima koji lažu, manipulišu, truju građane i destabilizuju državu i društvo. 
Tom prilikom Krstić kaže: „U tim medijima kao da je mozak odstranjen, kao da je 
hirurški odstranjena pamet. Kako vas bre nije sramota toliko da lažete? ...Takva 
količina prljavštine i laži, da ne pričam uopšte uvrede, klevete, satanizaciju direktno 
Vučića, porodice... To ne postoji u Evropi nigde.” 

Ovakav govor Krstića o kritičkim medijima, ali i govor svih drugih pristalica i 
predstavnika vlasti koji se iz dana u dan smenjuju u emisijama komercijalnih 
televizija, predstavlja manipulaciju i spinovanje, odnosno korišćenje strategije 
ogledala, u okviru koje se kritički mediji optužuju baš za ono što kontinuirano rade 
prorežimski mediji u koje spadaju i komercijalne televizije sa nacionalnom 
pokrivenošću. Koristeći ovu i druge strategije medijske manipulacije, prorežimski 
mediji ne samo da polarizuju društvo i stvaraju atmosferu straha i nasilja, već i 
manipulišu javnim mnjenjem koje više ne razlikuje istinu od laži.  

Kritičke medije napadaju ne samo gosti u jutarnjem programu komercijalnih 
televizija nego i voditelji i novinari iz ovih prorežimskih medija. Tako, voditelj 
Predrag Sarapa na TV Pink u emisiji Novo jutro, 11. septembra 2024, govoreći o 
kablovskim televizijama N1 i Novoj S konstatuje da „tamo nisu novinari“ nego da 
su „politički komesari, traže od njih da kažu ono što se njima (gazdama) sviđa, čim 
iskoče iz koloseka, ne govore što treba – odmah dobiju poruku od ovih svojih 
gazda“.  



[32] 

Dan kasnije, u istoj emisiji, isti voditelj, za svog kolegu iz lista Danas kaže: „Taj 
Danas uređuje jedan onako, možemo reći, čudan lik. On vređa ljude da imaju 
manju glavu, manji mozak ako nisu za Đilasa ili za Šolaka. A on... Ja to nikad ne 
bih rekao, jer je sramota reći – on ima oblik glave da može u seksi šopu da 
reklamira prezervative, samo navuku (pokazuje navlačenje preko glave)... Ali ja to 
nikad ne bih rekao, jer nije pristojno. Nikad ne bih to rekao, to je tako, to je 
činjenica. Iako je to činjenica ne treba to reći.”  

U programima prorežimskih medija uobičajene su kampanje vređanja i 
blaćenja novinara koji rade u skladu sa profesionalnim standardima, tako je 
krajem maja zabeležena kampanja protiv novinara nedeljnog lista Radar Vuka 
Cvijića, a krajem jula protiv zamenice urednika agencije Fonet, Tamare Skroze.  

Izveštavajući o napadu na novinara lista Radar Vuka Cvijića, koga je 29. maja 
2024. u Kosovskoj ulici u Beogradu napao i udario urednik lista Srpski telegraf 
Milan Lađević, TV Pink je u svom jutarnjem programu i u vestima danima iznosila 
brojne neistine tvrdeći sve suprotno od onoga što se zaista dogodilo, dovodeći na 
taj način javnost u zabludu da je novinar Vuk Cvijić taj koji je napao svog kolegu iz 
drugog nedeljnog lista. „Novinar Radara napao Lađevića nasred ulice“, 
konstatovala je voditeljka jutarnjeg programa na TV Pink Svetlana Grubor 30. 
maja 2024. Voditelji jutarnjeg programa i njihovi sagovornici su danima ponavljali 
da je Vuk Cvijić taj koji je „provocirao“ i „inscenirao“ da ga Lađević odgurne, „da 
Cvijić nije otišao kod lekara“, „da nije pozvao policiju“, iako je napad odmah 
prijavljen kroz mehanizam Stalne radne grupe za bezbednost novinara i obavljen 
lekarski pregled. Cvijićeva povreda je relativizovana tvrdnjama „da nema nikakve 
povrede“, „da ne postoji nijedan dokaz“, „da je Cvijić sve isfabrikovao“, da Vuk 
Cvijić „nije ni pipnut“.  

Od 29. do 31. jula 2024. TV Pink je u emisijama jutarnjeg programa i 
Nacionalnog dnevnika vodila orkestriranu kampanju protiv novinarke Tamare 
Skroze, iznošenjem niza netačnih informacija i manipulisanjem njenom izjavom 
koju je Skroza dala u emisiji TV N1 „Da sam ja neko“ skoro dva meseca ranije28, 
čime je dovela u pitanje i bezbednost same novinarke.  

Emisija „Da sam ja neko“ Televizije N1, u kojoj je gostovala novinarka Tamara 
Skroza, emitovana je iz dva dela 3. i 4. juna 2024. godine. Govoreći o Petom 
oktobru i smeni vlasti Slobodana Miloševića, Skroza je izjavila: „Da je ta noć bila 
drugačija i da smo se probudili u jednoj drugačijoj Srbiji, Srbiji bez nekih ljudi, mislim 
da bi ovo danas bilo sasvim druga priča, a mi zapravo živimo devedesete”. Krajem 
jula, zbog Skrozine izjave u ovoj emisiji, protiv nje je pokrenuta orkestrirana 
kampanja blaćenja. Televizije sa nacionalnom pokrivenošću i tabloidi manipulisali 
su i zloupotrebili Skrozinu izjavu, predstavljajući je kao da ona smatra da je 

 
28  https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/koordinisana-kampanja-vlasti-i-prorezimskih-

medija-primer-tamare-skrozze/  

https://www.youtube.com/watch?v=gBMv4T_KqRI
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/koordinisana-kampanja-vlasti-i-prorezimskih-medija-primer-tamare-skrozze/
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/koordinisana-kampanja-vlasti-i-prorezimskih-medija-primer-tamare-skrozze/


[33] 

predsednika Srbije Aleksandra Vučića „trebalo ubiti u noći između 5. i 6. oktobra 
2000”. Tamara Skroza – iako su to predstavnici vlasti i prorežimski mediji i 
analitičari pokušali da joj pripišu – u navedenoj emisiji nije spominjala Vučićevo, 
niti bilo čije ime, niti je pozivala na nasilje ili ubistva. Kako je objasnila za portal 
Cenzolovka, mislila je na to da je trebalo da svi predstavnici tadašnje vlasti, koji su 
zaslužni za događanja iz devedesetih godina, budu izvedeni pred pravosudne 
organe i da za to odgovaraju. 

U vestima TV Pink novinarkina izjava je nazivana monstruoznom, i stavljana 
je u lažni kontekst iz koga se zaključuje da ona priželjkuje ubistva političkih 
neistomišljenika. Istovremeno, TV Pink nije, u skladu sa svojim zakonskim 
obavezama, dala prostor da se čuje druga strana, odnosno da Tamara Skroza 
iznese odbranu na uvrede, optužbe i neistinite informacije koje su o njoj u 
programima TV Pink iznosili kako voditelji i novinari tako i visoki državni 
funkcioneri i analitičari. Zbog iznošenja govora mržnje, neistinitog informisanja, 
kršenja pravila druge strane, jednostranih napada i vođenja kampanje protiv 
Tamare Skroze, Slavko Ćuruvija fondacija je protiv TV Pink podnela prijavu 
Regulatornom telu za elektronske medije 27. avgusta 2024. godine. REM je na 249. 
redovnoj sednici, u tački 51, razmatrao ovaj slučaj i odlučio da nema mesta 
pokretanju postupka, pri čemu nije objavio obrazloženje takve svoje odluke. 

6. Prekršaji u programima televizija sa 
nacionalnom pokrivenošću i postupanje REM-a 

Monitoring centralnih vesti i jutarnjeg programa komercijalnih televizija sa 
nacionalnim pokrivanjem, koji je sprovela Slavko Ćuruvija fondacija, pokazao je da 
četiri posmatrane televizije svakodnevno i sistematski grubo krše odredbe 
medijskih zakona i podzakonskih akata, kao i novinarskih kodeksa i profesionalnih 
standarda. Zabeleženi prekršaji su konstantno prisutni u svim posmatranim 
informativnim i jutarnjim programima, a s obzirom na njihovu dominaciju može se 
reći da je urednička koncepcija ovih televizija u direktnoj koliziji sa zakonom, te da 
je u funkciji dezinformisanja javnosti i sprovođenja planske i sistematske 
propagande. Monitoringom je utvrđeno da komercijalne televizije čine sledeće 
prekršaje:   

1) Kršenje opštih obaveza medija - Četiri komercijalne televizije konstantno i 
kontinuirano objavljuju jednostrane i lažne vesti, dezinformacije i 
manipulacije, i selektivno i nepotpuno informišu, što je u suprotnosti sa 
članom 61. Zakona o elektronskim medijima. Tim članom su propisane opšte 
obaveze pružalaca medijskih usluga u odnosu na programske sadržaje, a koje, 
između ostalog uključuju obavezu medija da „obezbede slobodno, istinito, 
objektivno, potpuno i blagovremeno informisanje“. Ovakvim izveštavanjem 



[34] 

krše se i članovi 4, 5, 6, 7 i 9 REM-ovog Pravilnika o zaštiti ljudskih prava u 
oblasti pružanja medijskih usluga. 

2) Izostanak medijskog pluralizma - U programima komercijalnih emitera sa 
nacionalnim pokrivanjem su isključivo zastupljeni stavovi samo jedne 
političke opcije, ne daje se prostor raznovrsnim i drugačijim mišljenjima i 
kritičkim glasovima  građana, opozicije, aktivista, javnih ličnosti itd. To znači 
da se ne poštuje standard medijskog pluralizma, što je suprotno članu 6 
Zakona o javnom informisanju i medijima u kome stoji: „Radi omogućavanja 
građanima da formiraju sopstveno mišljenje o pojavama, događajima i 
ličnostima, obezbeđuje se raznovrsnost izvora informacija i medijskih 
sadržaja”, kao i članovima 5, i 61 Zakona o elektronskim medijima, koji, između 
ostalog nalažu medijima da obezbede „raznovrsnost sadržaja u pogledu 
mogućnosti slobodnog izražavanja, političkog i kritičkog mišljenja”.  

3) Kršenje prava druge strane na odgovor - U programima četiri komercijalne 
televizije isključivo su zastupljeni stavovi vladajuće političke opcije, dok se na 
račun predstavnika drugačijih politika i njihovih pristalica konstantno iznose 
neistine i uvrede. Ta druga strana nikada ne dobije mogućnost da u emisijama 
ovih medija odgovori na uvrede i neistine i da iznese svoja mišljenja, što 
predstavlja kršenje člana 94 Zakona o javnom informisanju i medijima, kao i 
člana 8 REM-ovog Pravilnika o zaštiti ljudskih prava, koji propisuje da su 
mediji dužni da „drugoj strani omoguće da odgovori na objavljenu 
informaciju, odnosno da učestvuje u raspravi na ravnopravan način”. 

4) Kršenje ljudskih prava i dostojanstva ličnosti – U informativnim programima 
posmatranih komercijalnih televizija prisutan je diskriminatorni i uvredljiv 
govor prema pojedincima i grupama čija se mišljenja i stavovi razlikuju od 
narativa vladajućeg režima, a zastupljen je i govor mržnje. Takođe, dešava se 
da se, kada se izveštava o tragičnim događajima, ne poštuje dostojanstvo i 
privatnost žrtve i njoj bliskih lica, što je sve u suprotnosti sa obavezama medija 
iz člana 70 Zakona o elektronskim medijima koji propisuje zabranu 
prikazivanja programa „koji promovišu nasilje, diskriminaciju, govor mržnje, 
nepoštovanje ljudskog dostojanstva, povredu privatnosti, zloupotrebu 
lakovernosti gledalaca” , kao i sa odredbama 19, 20, 21, 26, 27, 29, 30, 31, 32 
REM-ovog Pravilnika o zaštiti ljudskih prava. 

5) Kršenje zabrane objavljivanja govora mržnje – U informativnim programima 
četiri komercijalne televizije zastupljen je govor mržnje najčešće zbog 
političkih uverenja i pripadnosti političkim organizacijama, ali i po nacionalnoj 
osnovi, a učestale su i dugotrajne kampanje protiv određenih lica i grupa, što 
je u suprotnosti sa članom 71 Zakona o elektronskim medijima kojim se 
zabranjuje objavljivanje „informacija kojima se podstiče, na otvoren ili 
prikriven način, diskriminacija, mržnja ili nasilje zbog rase, boje kože, predaka, 
državljanstva, nacionalne pripadnosti, jezika, verskih ili političkih ubeđenja, 



[35] 

pola, rodnog identiteta, seksualne orijentacije, imovnog stanja, rođenja, 
genetskih osobenosti, zdravstvenog stanja, invaliditeta, bračnog i porodičnog 
statusa, osuđivanosti, starosne dobi, izgleda, članstva u političkim, 
sindikalnim i drugim organizacijama i drugih stvarnih, odnosno 
pretpostavljenih ličnih svojstava”, a što se sve smatra „naročito teškom 
povredom zakona” (član 40, ZEM). Objavljivanje sadržaja koji sadrže govor 
mržnje u suprotnosti je i sa odredbom 27 REM-ovog Pravilnika o zaštiti ljudskih 
prava, dok „vođenje dugotrajnih ili ponavljanih kampanja” predstavlja kršenje 
člana 8. istog Pravilnika. 

6) Kršenje obaveza tokom izborne kampanje– Propagandno izveštavanje u 
korist jedne političke opcije je konstantno zastupljeno u informativnim 
programima posmatranih komercijalnih elektronskih medija, a ista je situacija 
i tokom izborne kampanje, kada opozicioni kandidati i liste nisu ravnomerno 
zastupljeni sa partijama vlasti što sve predstavlja kršenje člana 62 ZEM-a, koji 
nalaže „zabranu političkog oglašavanja van izborne kampanje” i obavezu 
medija da tokom izborne kampanje „registrovanim političkim strankama, 
koalicijama i kandidatima obezbedi zastupljenost bez diskriminacije u 
predizbornom programu”. Takođe, televizije krše i odredbe REM-ovog 
Pravilnika o načinu izvršavanja obaveza PMU tokom izborne kampanje, 
posebno člana 4, koji zabranjuje „prikriveno prikazivanje predizbornog 
programa u vidu informativnog, zabavnog ili druge vrste programa”, kao i 
„izveštavanje koje omogućava privilegovan položaj predstavnicima vlasti – 
nosiocima javnih funkcija”. 

7) Kršenje obaveze da ne objavljuju program koji na senzacionalistički, 
pojednostavljeni i neetički način izveštava o nasilju, što je često beleženo 
prilikom izveštavanja o nestanku i ubistvu devojčice Danke Ilić iz Bora. 
Izveštavajući o tragičnim događajima, televizije se pozivaju na neproverene 
izvore i nezvanična saznanja i spekulišu o uzroku i toku tragičnih događaja, a 
pri tom iznose morbidne i neproverene, podatke za koje ne postoji opravdani 
interes javnosti da zna. Takođe krše pretpostavku nevinosti, osumnjičene 
nazivaju “počiniocima” i pripisuju im izvršenje krivičnog dela, što je sve u 
suprotnosti sa članom 72 ZEM-a, i sa članom 19 REM-ovog Pravilnika o zaštiti 
ljudskih prava.  

8) Kršenje  obaveze da se prilikom navođenja rezultata istraživanja javnog 
mnjenja navedu svi relevantni podaci – autor istraživanja, naručilac, vreme i 
metod, uzorak, u skladu sa obavezom iz člana 16 REM-ovog Pravilnika  o 
zaštiti ljudskih prava. Monitorisane televizije često objavljuju rezultate 
istraživanja bez objavljivanja bilo kakvih podataka o samom istraživanju.  

Svi navedeni prekršaji su u suprotnosti i sa programskim elaboratima 
komercijalnih televizija sa nacionalnim pokrivanjem na osnovu kojih su ove 
televizije u avgustu 2022. godine, na konkursu REM-a, ponovo dobile dozvole za 



[36] 

emitovanje na još osam godina. Analiza Slavko Ćuruvija fondacije29, objavljena u 
novembru 2023, pokazala je da TV Pink ne ispunjava čak 16 od 23 analizirana 
obećanja koje je ova televizija navela u svom elaboratu, kao i da kontinuirano „krši 
profesionalne i etičke standarde, kao i zakonske i podzakonske akte”. Takođe, 
suprotno navodu u programskom elaboratu da će uvesti raznovrsne i kvalitetne 
programe (dečji, kulturno-umetnički, naučno-obrazovni, dokumentarni), te da će 
znatno smanjiti zastupljenost rijaliti programa u ukupnom vremenu emitovanja (na 
20%), ova televizija to nije ispunila već je sasvim suprotno povećala zastupljenost 
rijaliti i informativnog programa koji u zbiru čine više od 80%. Isto važi i za TV 
Hepi30, koja u odnosu na svoj elaborat nije ispunila obaveze koje se tiču 
zastupljenosti raznovrsnih programa, emitovanja kvalitetnog programa i uvođenja 
brojnih novih formata. Informativni program je na TV Hepi zastupljen 57%, dok  
zabavni, muzički i rijaliti program zajedno čine oko 40% od ukupnog programa na 
ovoj televiziji, što gotovo da i ne ostavlja prostor za druge programske žanrove. 
Kvalitetan program (dokumentarni, dečji, naučno-obrazovni i kulturno-umetnički) 
je na TV Hepi zastupljen na nivou statističke greške ili uopšte ne postoji, pokazala 
je analiza koju je uradila SĆF. 

Uprkos svemu navedenom, Regulatorno telo za elektronske medije, nadležno 
za regulaciju i nadzor rada elektronskih medija, kao i za izricanje mera u slučaju 
kada pružaoci medijskih usluga krše zakon, nije reagovalo. Kada je reč o izricanju 
mera medijima koji krše zakon, REM nije reagovalo po službenoj dužnosti, dok je 
prijave fizičkih i pravnih lica ili odbacivalo uz obrazloženje da „nema mestu 
pokretanja postupka”, ili bi nakon pokretanja postupka po nekoj prijavi, bez 
obrazloženja obustavljalo postupak.  

Odbijajući da reguliše, kontroliše i sankcioniše medije koji krše zakon, 
Regulatorno telo za elektronske medije je prekršilo Zakon o elektronskim medijima 
i to sledeće članove: član 7  koji definiše Delokrug rada Regulatora (posebno 
stavovi 9 i 10, 11, 15,18, 20), član 31 - Nadzor nad radom pružalaca medijskih usluga, 
član 32 - Praćenje i analiza stanja u oblasti pružanja medijskih usluga, član 34 - 
Preventivno delovanje, član 35 - Vršenje nadzora, član 36 - Pokretanje ispitnog 
postupka, član 38 - Razmatranje prijava, član 39 - Izricanje mera zaštite, član 51 - 
Javnost rada, član 70 - Obaveza poštovanja ljudskih prava, član 71 - Zabrana 
govora mržnje, član 72 - Zabrana objavljivanja pojedinih programskih sadržaja, 
član 73 - Zaštita prava osoba sa invaliditetom.  

 
29  Analiza ispunjenosti programskog elaborata TV Pink, 

https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/tv-pink-za-prvih-godinu-dana-nije-ispunila-vise-
od-polovine-navoda-iz-elaborata/#_Toc149728316  

30  Analiza ispunjenosti programskog elaborata TV Hepi, 
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/uz-ambiciju-da-bude-javni-servis-srbije-tv-hepi-
nesmetano-nastavlja-da-krsi-zakonske-obaveze/#_Toc151555164  

https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/tv-pink-za-prvih-godinu-dana-nije-ispunila-vise-od-polovine-navoda-iz-elaborata/#_Toc149728316
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/tv-pink-za-prvih-godinu-dana-nije-ispunila-vise-od-polovine-navoda-iz-elaborata/#_Toc149728316
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/uz-ambiciju-da-bude-javni-servis-srbije-tv-hepi-nesmetano-nastavlja-da-krsi-zakonske-obaveze/#_Toc151555164
https://www.slavkocuruvijafondacija.rs/uz-ambiciju-da-bude-javni-servis-srbije-tv-hepi-nesmetano-nastavlja-da-krsi-zakonske-obaveze/#_Toc151555164


[37] 

Iako je mandat poslednjem sazivu Saveta REM-a istekao 4. novembra 2024,  
na veb-sajtu ovog regulatornog tela nije objavljen zapisnik sa njihove poslednje 
redovne sednice  održane 1. novembra 2024 – pošto se zapisnici usvajaju na prvoj 
sledećoj redovnoj sednici i potom objavljuju – tako da javnost nema uvid u odluke 
koje je Savet REM-a tom prilikom doneo.  

Na svojoj pretposlednjoj sednici održanoj 28. oktobra 2024, Savet REM-a je 
odbacio više od sedamdeset prijava kao neosnovane ili je obustavio dalji 
postupak. Među odbačenim je bio veliki broj prijava koje su se odnosile na 
prekršaje televizija učinjene u vreme izbornih kampanja – uoči republičkih i lokalnih 
izbora u decembru 2023. godine, i pred beogradske i lokalne izbore u junu 2024. 
Na internet stranici REM-a nije vidljivo na osnovu čega je REM odbacio sve ove 
prijave, ni šta je konkretna tema prijava, ali je jasno da su se odbačene prijave, ili 
one za koje  je obustavljen postupak, ticale izveštavanja u informativnim emisijama 
na TV Pink, TV Hepi, TV Informer,  TV Pančevo, na Novosadskoj TV, Studiju B itd. 

Na osnovu dosad objavljenih zapisnika sa sednica Saveta REM-a, prvih 
godinu dana od stupanja na snagu novog Zakona o elektronskim medijima (4. 
novembar 2023), Savet REM-a izrekao je sledeće mere komercijalnim televizijama 
sa nacionalnom pokrivenošću: 

• Na 243. redovnoj sednici, održanoj 20. novembra 2023, izrečene su jedna 
mera opomene TV Hepi i dve mere opomene TV Pink; 

• Na 247. redovnoj sednici, održanoj 7. juna 2024, Savet REM-a u 
slučajevima TV Prva i TV Pink donosi sledeće odluke: 
­ Izriče se privremena zabrana objavljivanja oglasnih poruka u trajanju 

od jednog dana. 
­ PMU se zabranjuje da u periodu jednog dana objavljuje oglasne 

poruke u vremenu od 18,00 do 21,00 časova neprekidno u 
televizijskom programu. 

Na sednici 20. novembra 2023. odlučeno je i da se TV Hepi „uputi dopis“, ali u 
zapisniku nema detalja o razlozima i sadržini tog dopisa. Na sednici 7. juna 2024, 
Savet REM-a odlučuje da obustavi postupak protiv TV B92 u vezi sa emisijom 
„Vesti“ i da uputi dopis ovoj televiziji „kojim se upozorava da tokom izborne 
kampanje nije dozvoljeno trideset dana pre dana određenog za glasanje mediji 
izveštavati o otvaranju ne samo infrastrukturnih, već svih objekata na kojim 
učestvuju javni funkcioneri, u skladu sa ZEM-om i Zakonom o sprečavanju 
korupcije“. 

REM ima dugu istoriju netransparentnog postupanja po prijavama na 
programske sadržaje elektronskih medija koje upućuju pravna i fizička lica. I pored 
brojnih zahteva u proteklim godinama da se ta praksa unapredi, REM nije učinio 
ništa da ovaj proces učini efikasnijim i transparentnijim. U dokumentima koje 
objavljuje na svom veb-sajtu, a koji se tiču postupanja po podnetim prijavama na 



[38] 

medijske sadržaje31, REM gotovo po pravilu ne navodi obrazloženja svoje odluke, 
kao ni prirodu prekršaja, datum i vreme kada je prekršaj učinjen, zbog čega je 
nemoguće slediti trag podnete prijave i utvrditi kako REM donosi svoje odluke, koje 
se dominantno svode na to da se postupci obustavljaju ili se ni ne pokreću.  

Potrebno je i preispitati odgovornost članova ranijih saziva Saveta REM-a, 
tokom čijeg mandata je zabeleženo nesavesno i nepravilno obavljanje dužnosti i 
drastično kršenje zakonskih obaveza što je dovelo do teških smetnji u radu 
Regulatora, te pokrenuti krivične postupke pred sudom, ukoliko za to ima osnova. 

7. Preporuke 

• U skladu sa svojom zakonskom obavezom da vrši kontrolu i nadzor rada 
pružalaca medijskih usluga i da se stara o doslednoj primeni ZEM-a, novi 
Savet REM-a treba da preispita legalnost odluke Saveta REM-a iz jula 
2022. kada su obnovljene nacionalne dozvole za četiri komercijalne 
televizije, uprkos naročito teškim povredama zakona koje su ove televizije 
kontinuirano činile u svom prethodnom radu, a koje su nastavile da čine 
i nakon obnavljanja nacionalne dozvole 2022.  

• U zakonskoj regulativi i podzakonskim aktima, potrebno je precizirati 
obavezne vrste programa, kao i njihov udeo u ukupno emitovanom 
programu (najmanje 20% takozvanog kvalitetnog programa – 
informativni program; naučno-obrazovni program; kulturno-umetnički 
program; dokumentarni program; dečji program i program za 
maloletnike), kao minimalni uslov za dozvole za nacionalno emitovanje.  

• Dopunom Zakona o elektronskim medijima potrebno je obavezati REM 
da najkasnije do 31. marta tekuće godine objavi na svom sajtu izveštaje 
o poštovanju uslova koji su sastavni deo dozvola za pružanje medijskih 
usluga, kao i o poštovanju minimalnih programskih uslova za pružanje 
medijske usluge od strane komercijalnih televizija sa nacionalnom 
pokrivenošću. Razmotriti mogućnost uvođenja prekršajne odgovornosti 
za odgovorno lice u Regulatoru koje propusti da blagovremeno objavi 
izveštaje. 

• U cilju zaštite interesa korisnika usluga elektronskih medija, izmenama 
Zakona o elektronskim medijima potrebno je eksplicitno propisati da lica 
koja smatraju da im je povređen lični interes sadržajem koji je emitovao 
pružalac medijske usluge, uvek imaju svojstvo stranke u postupku. Isto 
svojstvo treba da bude garantovano i udruženjima koja imaju ovlašćenje 
i dužnost predlaganja članova Saveta u skladu sa članom 12. Zakona o 
elektronskim medijima, u slučaju prijave povrede zakona od strane 
pružalaca medijskih usluga. 

 
31  Zapisnici sa sednica Saveta REM-a. 



[39] 

• Kako bi se obezbedila transparetnost rada REM-a u odlučivanju po 
podnetim prijavama, dopunom Zakona o elektronskim medijima 
potrebno je obavezati REM da rešenje o izricanju mera, odnosno rešenje 
o obustavi postupka izricanja mera, objavi na svojoj internet strani 
najkasnije u roku od 15 dana od dana kada je na sednici Saveta doneta 
odluka o izricanju mera ili obustavi postupka. Razmotriti mogućnost 
uvođenja prekršajne odgovornosti za odgovorno lice u Regulatoru koje 
propusti da blagovremeno objavi rešenja.  

 


	SADRŽAJ
	Uvod
	1. Metodologija
	2. Sažetak
	3. Propagandna matrica
	4. Monitoring centralnih vesti na četiri komercijalne TV sa nacionalnim pokrivanjem
	4.1. Zbirna ocena centralnih vesti u periodu  25. mart-12. maj 2024.
	4.2. Sličnost uređivačkog koncepta i izbora tema i vesti
	4.3. Strategije propagande
	4.4. Preusmeravanje pažnje, buđenje emocija i  stvaranje neprijatelja
	4.5. Korišćenje nacionalno osetljivih tema za podizanje rejtinga predsednika i iskonstruisane napade na opoziciju
	4.5.1. Kosovo
	4.5.2. Prijem Kosova u Savet Evrope i usvajanje Rezolucije o Srebrenici
	4.5.3. NATO bombardovanje SRJ 1999.

	4.6. Uznemirujući snimci u vestima
	4.7. Kršenje pretpostavke nevinosti i obaveze o zaštiti podataka o ličnosti

	5. Monitoring jutarnjeg programa komercijalnih  TV sa nacionalnim pokrivanjem
	5.1. Zbirna ocena jutarnjeg programa u periodu  13. maj-25. oktobar 2024.
	5.2. Strategije manipulacije
	5.2.1. Veličanje vođe i stvaranje neprijatelja
	5.2.2. Buđenje emocija i kreiranje straha
	5.2.3. Plasiranje neistina, dezinformacija i selektivnih informacija

	5.3. Voditelji i novinari u funkciji propagande
	5.4. Pregled štampe – redovna rubrika u jutarnjem programu
	5.5. Napadi na novinare i medije

	6. Prekršaji u programima televizija sa nacionalnom pokrivenošću i postupanje REM-a
	7. Preporuke
	Monitoring vesti - korice.pdf
	Page 11




